Heading article

Informacje

Rotator TOP - single

Informacje

Miało być pięknie… - dworzec przy Sądowej nie wygląda jak na wizualizacji

Miało być pięknie, a wyszło jak zwykle – powiedzą niektórzy. Trudno nie przyznać im racji, gdy ujrzy się różnicę między wizualizacją dworca przy Sądowej, a jego wykonaniem.

Każdy wie, w jakim stanie jest dworzec PKP przy ul. Skargi. Między innymi z tego powodu rozpoczęto budowę centrum przesiadkowego przy Sądowej. Nieco futurystyczna wizualizacja sprawiła, że mieszkańcy mieli spory „apetyt” na oglądanie pięknego budynku. Wielu jednak zrzedła mina, gdy nie tak dawno ujrzeli zdjęcia z lotu ptaka.

Niby tak samo

Zamiast nowoczesnego budynku mamy toporną realizację. Mimo to na razie wszystko idzie zgodnie z planem i nie ma większych opóźnień, jak na tej wielkości inwestycję, przy czym słowo „plan” ma tutaj kluczowe znaczenie. Ewa Lipka, rzecznik Urzędu Miasta na pytanie o rozdźwięk między wizualizacją a wykonaniem odpowiedziała:

- Wizualizacje węzłów powstawały na etapie koncepcji, stąd różnice. Zmiany, które są obecnie widoczne, zaszły podczas procesu projektowania dla wszystkich elementów węzła i były efektem różnych wytycznych i uzgodnień.

Czyli podsumowując: wizualizacja nie jest ostatecznie częścią planu. Czemu jednak przeprojektowano pierwotny zamysł w sposób, jaki obecnie możemy „podziwiać” na zdjęciach, nie wiadomo.

Czego nie będzie?

Światła. A przynajmniej tego słonecznego. W wizualizacji planowano stworzyć długie, kilkumetrowe przeszklenia. Pozostaniemy jednak z pojedynczymi świetlikami wmontowanymi w blaszany dach. Budynek utracił również swój wystający „daszek”. Zrezygnowanie z tego elementu, w połączeniu z brakiem obłego kształtu (przód i tył łagodnie opadały) znacznie zmniejszyło walory estetyczne węzła Sądowa.

Jak nie pięknie, to może praktycznie?

Węzeł ma zostać ukończony na początku 2020. Koszt inwestycji to około 57 milionów zł. Za tę cenę skorzystamy z: stu trzydziestu miejsc parkingowych, zadaszonej wiaty dla autobusów komunikacji miejskiej, krajowej i międzynarodowej. Pojawi się również piętrowy budynek poczekalni. Podróżnych z pewnością zadowoli fakt, że będą mogli skorzystać z toalety, małej gastronomii, przechowalni bagaży, lub punktu sprzedaży prasy.

Obecnie miasto prowadzi wiele inwestycji komunikacyjnych. Zmiany estetyczne wprowadzone w projektach, dają przesłankę, że chciano obniżyć koszty wybudowania centrów przesiadkowych. Na Brynowie (najdroższe spośród budowanych centrów) zabraknie przeszklonej kopuły ukazanej na wizualizacjach. Z kolei centrum przesiadkowe na Zawodziu utraci pofalowany dach, na rzecz płaskiego.

 

Wizualizacja/fot. Pyrrhocorax graculus - fotopolska

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

© 2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone

Search