Druga para torów na trasie Katowice-Gliwice. Pociągi aglomeracyjne pojadą częściej

Czy Śląsko-Zagłębiowska Metropolia dorobi się w końcu kolei sprawnie i szybko łączącej miasta, jak w Trójmieście, gdzie od lat działa SKM, czyli Szybka Kolej Miejska? Tam pociągi SKM-ki jeżdżą po własnych torach, i nie muszą ustępować innym, "ważniejszym" składom.

Koleje Śląskie
Koleje Śląskie

3 grudnia 2021 r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała umowę na studium wykonalności budowy drugiej pary torów na trasie Gliwice-Katowice.

Oddzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych

Dzięki tej inwestycji ma być możliwe zwiększenie przepustowości trasy m.in. poprzez oddzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych, jeżdżących np. w kierunku Wrocławia czy Przemyśla, którym dzisiaj pociągi aglomeracyjne, czyli zatrzymujące się na wszystkich przystankach osobowych – muszą ustępować pierwszeństwa.

- Obecne ograniczenia przepustowości szlaków i mieszany ruch pociągów związany ze wspomnianą koniecznością ustępowania pierwszeństwa, nie pozwalają na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów metropolitalnych. Dlatego właśnie budowa oddzielnej pary torów jest tak ważną inwestycją z punktu widzenia powstającej Kolei Metropolitalnej - informują urzędnicy GZM.

- Projekt ten będzie poniekąd realizacją po ponad 30 latach planów budowy tzw. KRR, czyli Kolejowego Ruchu Regionalnego, na wydzielonej parze torów, nie dokończonej na przełomie lat 80. i 90. XX w. Tyle, że już w najnowszych technologiach i z uwzględnieniem oczekiwań mobilnościowych XXI w. – mówi Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.

4 mln zł za opracowanie studium wykonalności

Umowę na opracowanie studium wykonalności GZM podpisała wspólnie z PKP PLK, który jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce. Obie instytucje zapłacą za nie łącznie ok. 4 mln zł.

Na początku 2022 r. Metropolia spodziewa się również wyników naboru do rządowego programu Kolej Plus. Zgłosiła do niego 13 projektów, których celem jest budowa nowych torów i przystanków osobowych o łącznej wartości ponad 1,5 mld zł.

Więcej o tym programie: Nowe tory i przystanki kolejowe w Metropolii za 1,5 mld złotych, m.in. z Ligoty do Orzesza, do Murcek, Pyskowic

Zgodnie z zapowiedziami, po zakwalifikowaniu poszczególnych projektów do dofinansowania, Metropolia sfinansuje wymagany wkład własny. Co więcej – aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie tego dofinansowania, podniosła również swój deklarowany wkład własny w przypadku projektów, zakładających budowę nowych torów. Łączna wartość szacowanego wkładu własnego dla wszystkich 13 inwestycji to ponad 300 mln zł.

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon