Heading article

Informacje

Rotator TOP - single

Informacje

Coraz więcej miast na Śląsku chce budować centra przesiadkowe

Zabrze Miasto

Coraz więcej śląskich miast bierze przykład z Katowic i chce budować centra przesiadkowe. O dofinansowanie na tę inwestycję złożono sześć wniosków.

Coraz więcej miast w woj. śląskim idzie w ślady Katowic i chce wybudować u siebie centra przesiadkowe. Nic w tym dziwnego – takie rozwiązanie pozwala zostawić bezpłatnie samochód i w kilkanaście minut dojechać do centrum miasta komunikacją miejską. Co ważne, na inwestycji zyskuje także środowisko – im mniej samochodów tym mniej zanieczyszczeń. Zarząd Województwa Śląskiego przekazał dofinansowania z UE na realizację tego zadania. Starało się o nie sześć miast z naszego regionu, tylko u dwóch odrzucono wnioski.

Dotacji na centrum przesiadkowe nie dostanie Bytom i Kochanowice. Pozytywnie rozpatrzono jednak wniosek Łazisk Górnych – otrzymają 1345308,35 zł, Orzesza – 2 336 667 zł oraz Tych – 11 500 000 zł. Największe dofinansowanie zdobyło jednak Zabrze. Opiewa na kwotę 96.386.029,45 zł. Całkowita wartość projektu będzie wynosić 119 505.349, 90 zł.

- Centra przesiadkowe to inwestycje niezwykle dla Zabrza cenne – znacząco bowiem podniosą one standard komunikacji publicznej w mieście. Cieszę wspólnie z mieszkańcami z faktu rozpoczęcia realizacji tego projektu. Kolejnym kluczowym aspektem będzie ochrona środowiska. Centra służą także zmianie mentalności, byśmy krok po kroku, zastępowali transport prywatny transportem publicznym – mówi Alina Nowak, radna Sejmiku województwa.

W ramach projektu zostaną wybudowane dwa centra przesiadkowe w Zabrzu: w centrum przy ul. Goethego oraz w Rokietnicy przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia. W pierwszej lokalizacji przewidziano budowę obiektu o powierzchni ok. 10,4 tys. m2 z peronami komunikacji autobusowej, parkingiem Park & Ride oraz poczekalnią i usługami towarzyszącymi. W drugiej lokalizacji zaplanowano otwarte perony, parking zewnętrzny oraz obiekt o powierzchni 276 m2, w którym mieścić się będzie poczekalnia i drobne punkty usługowe.

Centra przesiadkowe to duży komfort dla pasażerów, zaś mieszkańcy Zabrza od lat czekali na inwestycję tej skali – mówi Jakub Chełstowski, marszałek woj. śląskiego – Sprawna komunikacja na terenie miast i pomiędzy nimi, po prostu pozwala zostawić samochody w garażach, a daje możliwość, by przesiąść się do autobusu niskoemisyjnego i swobodnie nimi dotrzeć do celu. Miasto Zabrze otrzyma na realizację centr przesiadkowych spory zastrzyk finansowy z unijnego budżetu. Zawsze warto wspierać takie przedsięwzięcia, co też chętnie czynimy, pamiętając jak ważna jest dobra współpraca pomiędzy samorządami lokalnymi a samorządem województwa – dodaje.

W obydwu centrach przewidziano możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, strefy Kiss & Ride oraz infrastrukturę towarzyszącą (biletomaty, tablice informacji pasażerskiej i tablice zajętości miejsc na parkingu P&R). Zostaną również przebudowane drogi oraz sieci infrastruktury w zakresie koniecznym do włączenia do infrastruktury centrów przesiadkowych.

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

24KATO Logo

Search