Heading article

Informacje

Rotator TOP - single

Informacje

Jesienią ma być wreszcie gotowa koncepcja Roweru Metropolitalnego

Jakie rowery i ile? Ile ma być wypożyczalni? Wreszcie jaki model biznesowy przyjąć? Na te pytania ma odpowiedzieć koncepcja Roweru Metropolitalnego. Dokument, z dużym opóźnieniem, mamy poznać jesienią.

Koncepcję Roweru Metropolitalnego mieliśmy poznać już w ubiegłym roku, ale pierwszy przetarg na jej utworzenie unieważniono a od kolejnego było odwołanie dopiero teraz podpisano umowę na jej opracowanie. Dokument ma powstać w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

- Dzięki uruchomieniu Roweru Metropolitalnego chcemy, żeby mieszkańcy uzyskali szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy również zachęcić do zmiany nawyków mobilnościowych, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód – mówi Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy

Rower Metropolitalny będzie elektryczny?

Wstępnie planowano, że Rower Metropolitalny będzie w pełni elektryczny. Jednak po problemach, które inne polskie miasta miały z takimi systemami, zweryfikowano te zamierzenia.

- Dlatego koncepcja będzie zawierać wiele różnych wariantów jego funkcjonowania, łącznie m.in. z modelem mieszanym, czyli określoną liczbą rowerów tradycyjnych i tych ze wspomaganiem – tłumaczy Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Inwestycji w GZM.

W ostatnich miesiącach problemy miał m.in. trójmiejski Rower Mevo, który został zawieszony oraz system rowerów miejskich w Krakowie, gdzie operator wypowiedział miastu umowę. Dlatego GZM chce, aby w koncepcji Roweru Metropolitalnego przeanalizowano różne możliwości oraz oszacowano koszty ich wdrożenia.

- Przygotowanie koncepcji rozpoczniemy od analizy lokalnych uwarunkowań, takich jak rozmieszczenie miejsc pracy, nauki i rekreacji, stanowiących główne generatory ruchu ludności czy warunki geograficzne i klimatyczne obszaru – mówi Anna Drozdowska, kierownik projektu w spółce DS Consulting, która przetarg na opracowanie koncepcji wygrała.

System Roweru Metropolitalnego ma być efektywny ekonomicznie i atrakcyjny dla mieszkańców

System Roweru Metropolitalnego ma jak najlepiej odpowiadać potrzebom regionu i jego mieszkańców, a w pracach nad projektem będzie brana pod uwagę m.in. możliwość jego integracji z innymi systemami transportu publicznego funkcjonującymi i projektowanymi w Metropolii. Firma DS Consulting zamierza przeprowadzić wstępne konsultacje z potencjalnymi operatorami i dostawcami usług, co pozwoli na dopasowanie projektowanego systemu do aktualnych warunków rynkowych i szybko zmieniających się rozwiązań technologicznych. Kluczowe będą także wielowariantowe analizy finansowe, uwzględniające koszty i przychody związane zarówno z wdrożeniem, jak i utrzymaniem systemu rowerowego. Planowany system ma być nie tylko efektywny ekonomicznie, ale przede wszystkim atrakcyjny, funkcjonalny i komfortowy w użytkowaniu dla mieszkańców Metropolii.

fot. pixabay.com

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

© 2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone

Search