Heading article

Informacje

Rotator TOP - single

Informacje

Napraw sobie komunikację – ile samochodów parkuje w centrum Katowic?

Stowarzyszenie Pętla policzyło pojazdy w śródmieściu. Mieszkańcy których miast najczęściej odwiedzają Katowice?

Nasz artykuł dotyczący planowanych zmian w Strefie Płatnego Parkowania poruszył czytelników (tekst tutaj), dlatego postanowiliśmy pokazać materiały stowarzyszenia, które sprawdziło kto i gdzie parkuje. Badanie przeprowadzono 16 lipca w godzinach południowych. Aktywiści obejrzeli tablice rejestracyjne m. in.: wokół dworca kolejowego, superjednostki, parkingu w Strefie Kultury oraz części ulicy Warszawskiej. Jakie są wyniki ich działań i jakie propozycje zmian?

Gęściej znaczy gorzej?

Aktywiści łącznie naliczyli 3063 samochody, z czego niemal 1000 w okolicy Superjednostki. Na tym małym obszarze, było więcej pojazdów, niż np. w okolicy dworca PKP. Nie przekłada się to jednak na większy komfort pieszych i kierujących. W pobliżu dworca dominuje bardziej uciążliwe dla nich parkowanie przykrawężnikowe.

Wśród samochodów na całym badanym obszarze, najwięcej było oczywiście mieszkańców Katowic (942 – a więc około 1/3 z całości). Kolejni w zestawieniu byli Sosnowiczanie (167) oraz samochody z warszawskimi tablicami (to tam ma siedziby większość firm leasingowych; takich pojazdów było 163).

Koleją w przyszłość

Aktywiści przeliczyli liczbę samochodów przez liczbę mieszkańców poszczególnych powiatów. Wyniki pokazują ciekawą zależność:

- Zauważyliśmy, że mieszkańcy miast, które opierają swoją komunikację z Katowicami na tramwaju – Siemianowice, Chorzów czy Mysłowice, znacznie liczniej stawiają samochody w śródmieściu niż mieszkańcy miast, którzy mogą korzystać z rozwiniętej oferty kolejowej (Zabrze, Gliwice) czy autobusowej (Jaworzno). - mówi Tomasz Dolata z „Pętli”.

Problemem jest również przepełnienie pojazdów ZTMu (Związku Transportu Metropolitarnego) na kluczowych liniach. Mimo modernizacji taboru (m. in. wprowadzenie klimatyzacji, gniazdek i wycofanie wyeksploatowanych autobusów), problemem jest zbyt mała częstotliwość przejazdów w godzinach szczytu. Jeżeli ktoś ma do wyboru jechać 30 minut w ścisku, a spędzić nieco krócej w wygodnym samochodzie i dopłacić za parking, to prawdopodobnie wybierze to drugie.

Zapętleni

Z powodu stale rosnącej liczby samochodów, zwiększania się smogu i zanieczyszczeń, a także natężenia hałasu, ograniczanie możliwości wjazdu do centrów największych miast jest nieuniknione. Pytanie, które jako społeczeństwo musimy sobie zadać to nie: „czy”, ale „jak” przeprowadzić zmiany.

- w Katowicach zauważamy niezwykle groźny trend – ograniczany jest ruch samochodowy w centrum a jednocześnie nie jest podnoszona jakość komunikacji publicznej. Prowadzi to do niezwykle groźnego zjawiska jakim jest dławienie się miasta. - twierdzi Tomasz Dolata.

Prowadzi to do niezwykle groźnego zjawiska jakim jest dławienie się miasta.

W opinii aktywisty, zmiany dotyczące parkowania, przeprowadzone w niewłaściwy sposób, tylko pogorszą obecny stan. Na czym owo „dławienie się” polega?

- Kierowcy nadal pozostają zmuszeni do korzystania z prywatnych samochodów a poprzez zwężanie dróg czy likwidowanie parkingów kierowcy krążą po okolicy co zwiększa korki a co za tym idzie również emisję zanieczyszczeń. Jesteśmy stanowczo przeciwko takiemu działaniu. - mówi aktywista

Co w zamian?

Pętla postuluje, by każde miejsce postojowe, które likwiduje się w śródmieściu powodowało utworzenie min. 1 nowego „fotela” w pojazdach komunikacji miejskiej lub kolei regionalnej. Można zamiast tego, także stworzyć miejsce parkingowe, w mniej uciążliwej lokalizacji. Ponadto w swoich infografikach proponują zmiany w kursach pociągów wraz z wyliczeniami kosztów. Chodzi głównie o to, by więcej osób mogło podróżować koleją przed i po pracy.

W najbliższych dniach „Pętla” zamierza przedstawić również propozycję dotyczącą kursowania autobusów i tramwajów. Stowarzyszenie jest powiązane z Fundacją Napraw Sobie Miasto znaną m. in. z zorganizowania urodzin zepsutych schodów na dworcu PKP (więcej tutaj).

Dziękujemy Panu Tomaszowi Dolacie za udostępnienie redakcji materiałów stowarzyszenia.

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

© 2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone

Search