Heading article

Informacje

Rotator TOP - single

Informacje

Tramwaj na południe Katowic – tramwaj widmo

Pierwsze wzmianki o tramwaju łączącym Brynów i Kostuchnę pojawiły się jakieś 7 lat temu. Czy projekt zostanie wreszcie zrealizowany?

Kilka lat batalii o nowe połączenie

Od 7 lat trwają prace nad pomysłem budowy nowej linii tramwajowej, która połączy Brynów z Kostuchną. W 2013 roku, kiedy po raz pierwszy pojawiła się myśl o budowie nowej linii, wielu mieszkańców nie chciało nawet o tym słyszeć, bo bało się wyburzeń. Udowodniono wtedy jednak, że powstanie nowej trasy nie zakłóci dotychczasowego porządku i obawy mieszkańców są nieuzasadnione. Nowe połączenie centrum Katowic z południowymi dzielnicami byłoby pierwszą rozbudową sieci tramwajowej od 1947 roku, nie licząc przy tym modernizacji czy przebudowy obecnie działających połączeń.

O budowie nowego połączenia, władze miasta skłoniła duża ilość osób zamieszkujących południowy teren Katowic. Budowa tramwaju zyskała akceptację społeczną i rozpoczęły się prace nad projektem dotyczącym przebiegu trasy nowej linii. Pokonanie trasy z Brynowa do Kostuchny o długości 5 km zajęłoby 10 min. Tramwaj poruszałby się z maksymalną prędkością 60 km/h. Prezydent Katowic, Marcin Krupa, przedstawił wtedy kilka wersji przebiegu trasy. Odbyło się także kilka spotkań z mieszkańcami, których uwagi ostatecznie wpłynęły na finalny wygląd projektu.

Co uniemożliwia realizację inwestycji?

Kilkanaście miesięcy temu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach rozpoczęła konsultacje społeczne tzw. raportu oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji. Rozpoczęcie rozmów miało być zwieńczeniem dotychczasowych prac nad projektem. Pod koniec maja 2019 r. katowiccy urzędnicy przekazali do  RDOŚ odpowiedzi na uwagi mieszkańców, które wypłynęły podczas prowadzonych konsultacji społecznych. RDOŚ zwrócił się wtedy o uzupełnienie raportu w zakresie gospodarki wodno-ściekowej czy emisji hałasu. Piłeczka między katowickim magistratem a RDOŚ jest odbijana do dziś. Obecnie urzędnicy maja nadzieję, że do 30 września RDOŚ wyda decyzję środowiskową w sprawie budowy tramwaju z Brynowa do Kostuchny.

Według badań przeprowadzonych przez Tramwaje Śląskie, rocznie z odcinka pomiędzy Brynowem a Kostuchną będzie korzystać około 4 mln osób. To tylko dowodzi jak potrzebna jest budowa nowej trasy na południu Katowic. Inwestycja ma pochłonąć 110 mln zł, przy czym większa część kwoty to dofinansowanie ze środków unijnych. Inwestycja prawdopodobnie będzie jednak kosztować więcej ze względu na wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz wzrost kosztów pracy.

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

© 2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone

Search