Heading article

Informacje

Rotator TOP - single

Informacje

Tramwaje Śląskie wypuściły zmodernizowany wagon. Pierwszy Karlik już w ruchu

Previous Next

Długo go nie widzieliśmy na naszych torach, ale w końcu powrócił. Kultowy Karlik znów jeżdzi po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii! Kursuje na linii nr 20.

Wagony typu 116Nd Citadis zainaugurowały swoją liniową eksploatację, wyruszając na trasę – nieistniejącej dziś – linii nr 41, łączącej Katowice, Chorzów i Bytom dokładnie 3.05.2001 r. Był to pierwszy niskopodłogowy wagon eksploatowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej (poprzednika dzisiejszej spółki Tramwaje Śląskie S.A.).

To był pierwszy powiew nowoczesności i sygnał, że weszliśmy w XXI wiek. Niska podłoga, wygląd zewnętrzny, komfort jazdy i prowadzenia wagonu, rozwiązania techniczne… to wszystko powodowało, że pasażerowie oczekujący na przystankach często puszczali jadące wcześniej stare wagony, żeby pojechać Karlikiem – wspomina Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Po dwóch dekadach intensywnej eksploatacji, nadszedł czas na gruntowną modernizację wagonów.

Cały proces rozpoczął się w połowie 2019 roku i był bardzo czasochłonny. Wynika to z faktu, że całość zmian konstrukcyjnych w zakresie rozmieszczenia urządzeń – od projektu do realizacji – to efekt pracy naszych specjalistów z Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie, współpracujących z dostawcami urządzeń – wyjaśnia Bolesław Knapik

Pasażerów z pewnością ucieszy fakt, że wagon zyskał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i gniazda USB, do których będziemy mogli przypiąć na przykład ładowarkę do telefonu. Ponadto jest tu dostępny także nowoczesny system informacji pasażerskiej, ułatwiający podróż szczególnie tym, którzy nie znają okolicy.

Co jeszcze zmieniło się w dobrze znanym Karliku? Wymieniono napęd oraz skrzynie łączeniowe wraz z całością instalacji elektrycznej i modernizacją pulpitu motorniczego. Zabudowano nowe lusterka z ramionami składanymi elektrycznie i nową instalację smarowania obrzeży kół. Wykonano również kompleksowy remont wózków, w tym przekładni napędowych. Zostały wymienione oświetlenie wewnętrze i zewnętrzne oraz płaty drzwi wraz z napędami oraz platformą dla osób niepełnosprawnych.

Modernizacja objęła również wymianę kompletnego oszklenia z zastosowaniem szyb przyciemnianych, naprawę pudła wraz z jego lakierowaniem, zabudowę nowych siedzeń pasażerskich, nowego wystroju wnętrza oraz nowych agregatów grzewczo-chłodniczych kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej na dachu wagon. Wykonano także wymianę wygrodzenia motorniczego z zastosowaniem drzwi przesuwnych oraz kompletnego oszklenia z zastosowaniem szyb przyciemnianych. Zostało także naprawione pudło wraz z jego lakierowaniem. Zabudowano nowe siedzenia pasażerskie, wystój wnętrza oraz nowe agregaty grzewczo-chłodnicze kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej na dachu wagonu. Wymieniono także wygrodzenia motorniczego z zastosowaniem drzwi przesuwanych.

Pierwszy zmodernizowany Karlik od 18 lutego wozi pasażerów, na razie na linii nr 20, ale to się z czasem będzie zmieniać. Drugi wagon też jest już niemal gotowy i obecnie przechodzi jazdy testowe, a trzeci jest w trakcie modernizacji – wylicza Prezes Knapik.

Zmodernizowane wagony otrzymały nowe oznaczenie typu – 116Ndm. W planie spółki Tramwaje Śląskie S.A. jest modernizacja wszystkich 17 eksploatowanych Karlików.

fot. mat. prasowe

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

24KATO Logo

Search