Heading article

Informacje

Rotator TOP - single

Informacje

W Katowicach powstają centra przesiadkowe

Centrumprzesiadkowe

W Katowicach powstają centra przesiadkowe typu Park and Ride. Będzie można spokojnie zostawić na nich bezpłatnie samochód i w kilkanaście minut dojechać do centrum miasta komunikacją miejską.

Pierwsze centrum przesiadkowe w naszym mieście zostało otwarte w Ligocie pod koniec 2018 roku. Kolejne dwa obiekty tego typu zostaną uruchomione w grudniu w Brynowie i Zawodziu. Mają umożliwić komfortową przesiadkę np. z samochodu, autobusu lub roweru na tramwaj, który w kilkanaście minut dowiezie pasażerów do centrum Katowic. Pasażerowie będą mogli na zasadzie „door to door” przesiadać się z autobusu na tramwaj, przyjeżdżając samochodem będą mogli skorzystać z bazy ponad 900 miejsc parkingowych, a fanów rowerów na pewno ucieszy parking dla jednośladów, stacje i drogi rowerowe. Oprócz tego dla pasażerów będą uruchomione kioski i biletomaty.

- Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści dla mieszkańców. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Doświadczenia wielu miast pokazują, że węzły przesiadkowe stają się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, przez co przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach. Tym samym zmniejsza się emisja hałasu i spalin. Aby zachęcić do korzystania z transportu publicznego musimy stwarzać komfortowe warunki. Takie dają nam właśnie centra przesiadkowe, w których na podstawie biletów na komunikację miejską możemy pozostawić pojazd bezpłatnie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Dodatkową korzyścią dla mieszkańców jest tworzenie nowych połączeń komunikacji publicznej przy centrach przesiadkowych lub zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów i tramwajów. Zaraz po otwarciu centrum przesiadkowego w Ligocie mieszkańcy zyskali dwie nowe linie autobusowe. Aktualnie dobiegają końca prace nad zmianami rozkładów kursów w rejonie Brynowa i Zawodzia.

Komunikację zdecydowanie ułatwia również Międzynarodowy Dworzec Autobusow przy ul. Sądowej, który od końca września obsługuje kursy od lokalnych po międzynarodowe.

Żeby się do niego dostać możemy dojechać bezpłatnymi autobusami z Dworca PKP – koszt tych przewozów (w dwóch kierunkach) finansuje Miasto Katowice. Mamy spory wybór, ponieważ dworzec przy ul. Sądowej z dnia na dzień obsługuje coraz więcej przewoźników dalekobieżnych oferujących kursy m.in. do Krakowa, Gliwic, Poznania, Zakopanego, Szczecina, Zatoru, ale i na Ukrainę.

- Kolejni przewoźnicy oczekują na odpowiednie zezwolenia. Uzgodnione rozkłady mamy już z takimi operatorami jak m.in. Sindbad i FlixBus. Pracujemy także nad stroną internetową, która będzie scalać wszystkie informacje dotyczące przewoźników i Międzynarodowego Dworca Autobusowego – mówi Paweł Cyganek, członek zarządu PKM Katowice.

Koniec z bezpłatnym parkowaniem przy Strefie Kultury

Ponieważ w Katowicach powstają centra przesiadkowe, parkowanie przy Strefie Kultury będzie już płatne. Jak pokazują statystyki do naszego miasta wjeżdża dziennie średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami z miast ościennych.

- Na podstawie badań, które przeprowadziliśmy jesienią ubiegłego roku w Strefie Kultury znajduje się 621 miejsc parkingowych, a wskaźnik rotacji parkowania dla tego obszaru wynosi zaledwie 1,77. Zdecydowana większość pojazdów parkujących na cały dzień w Strefie Kultury ma tablice rejestracyjne z innych miast – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.

Twierdzi, że dzięki wprowadzeniu opłat w tym miejscu zostanie wymuszona rotacja przy zachowaniu 50% zniżki dla posiadaczy Katowickiej Karty Mieszkańca. Jednocześnie mieszkańcy korzystający z atrakcji w Strefie Kultury czy też Spodku – będą mogli bezpłatnie parkować od poniedziałku do piątku od godz. 17.00 oraz w weekendy. 

fot. M. Malina/ mat. prasowe

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

24KATO Logo

Search