Co decyduje o miejscu danego miasta w Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025?
O pozycji w Rankingu miast przyjaznych kierowcom zadecydowały punkty przyznane w siedmiu kategoriach, na podstawie obiektywnych, liczbowych danych. Informacje przede wszystkim dostarcza system Yanosik, a więc ich źródłem są sami kierowcy.
- Nasze dane pochodzą m.in. od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, że wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych – mówi Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy system Yanosik.
Rankingowe kategorie dotyczą takich danych jak średnie prędkości jazdy, liczba kolizji oraz zasady funkcjonowania stref płatnego parkowania. Porównuje się też liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, a także podstawowe koszty utrzymania samochodu: ceny paliw, koszt ubezpieczenia OC i koszt wymiany opon. W przeciwieństwie do lat poprzednich, w tym roku nie oceniano dostępności usługi carsharingu, gdyż ta nie przyjęła się tak dobrze na polskim rynku, jak kiedyś przewidywano.
- Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji - zastrzega Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl. - Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych. Które może inspirować i podsuwać sprawdzające się rozwiązania – dodaje.
O udziale miast w Rankingu decyduje jedynie liczba mieszkańców. Od pierwszej edycji analizowane są te same, największe polskie miasta (w liczbie 19), a podział na dwie grupy (do 300 tys. mieszkańców i powyżej 300 tys.) pozwala na otrzymanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Co istotne, samorządy i instytucje miejskie nie mają wpływu na realizację projektu. Dostarczają one jedynie pojedyncze, publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.
Katowice awansują w Rankingu miast przyjaznych kierowcom, ale i tak są za innymi miastami regionu
Katowice zajęły piąte miejsce w Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025 wśród miast liczących poniżej 300 tys. mieszkańców.
Katowicom udało się wskoczyć do pierwszej połowy stawki (w 2024 r. miały szóste miejsce) dzięki najwyższym prędkościom jazdy – średnio 31 km/h po centrum i 47 km/h poza nim. Mocnymi stronami miasta okazały się również konkurencyjne ceny ubezpieczenia OC (taniej było tylko w Częstochowie i Gliwicach) oraz dostępność stacji ładowania samochodów elektrycznych. Do minusów twórcy rankingu zaliczyli najdroższe w grupie parkingi, a także bardzo wysoką liczbę kolizji. W roku 2024 na każde 1000 mieszkańców przypadło ponad 15 takich zdarzeń.
Jak wygląda podium w kategorii miast do 300 tys. mieszkańców?
Już po raz trzeci z rzędu wygrywa Sosnowiec, a na podium towarzyszą mu Częstochowa i Gliwice. Na czwartym - Radom. Drugą połowę tabeli otwierają Białystok i Kielce, wspólnie zajmujące pozycję szóstą. Za nimi plasują się Toruń oraz Gdynia, zaliczające spory spadek. Zestawienie zamyka, tak samo jak w roku ubiegłym, Rzeszów.
Przetasowanie w grupie największych miast
W grupie dziewięciu największych polskich miast, powyżej 300 tys. mieszkańców, zaskakuje niska, przedostatnia pozycja Gdańska. W ostatnich latach miasto nie tylko nie schodziło z podium Rankingu miast przyjaznych kierowcom, ale i miało na koncie kilka wygranych – również w roku ubiegłym. Na szczycie tabeli tym razem znalazła się Bydgoszcz, która odskoczyła punktowo od zajmującego drugie miejsce Lublina oraz dzielących trzecią pozycję Warszawy i Krakowa.
Miasta, które uplasowały się poza podium to kolejno: Szczecin na czwartej pozycji, Łódź i Wrocław na piątej oraz wspominany Gdańsk – na szóstej. Ostatnia lokata należy do Poznania.

Może Cię zainteresować:
Cztery zielone przystanki w Katowicach: cieszą oko i monitorują jakość powietrza

Może Cię zainteresować: