Wyburzą stary wiadukt kolejowy nad ul. Graniczną. Ruch pieszych będzie wstrzymany
Kolejarze zapowiadają następny etap inwestycji w rejonie ulicy Granicznej w Katowicach, niedaleko skrzyżowania z ul. 1 Maja.
Powstała już konstrukcja pierwszego nowego wiaduktu kolejowego nad Graniczną. Pociągi jeżdżą już po dwóch torach na nowo wybudowanej konstrukcji.
Teraz prace przeniosą się na sąsiedni, stary wiadukt, który trzeba wyburzyć.
- Rozpoczęliśmy już rozbiórkę starych torów, po której nastąpi demontaż pozostałej konstrukcji wiaduktu - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jednak ten zakres inwestycji musi zostać zrealizowany przy wstrzymanym ruchu pieszych. Ulica będzie zamknięta od 9 do 24 października 2025 r. Mieszkańcy mogą skorzystać z przejścia pod torami pod obiektem na ul. Damrota.

Ruch drogowy już od roku (dokładnie od 25.09 2024 r.) jest prowadzony objazdami. Pociągi kursują zgodnie z rozkładem jazdy.
Dlaczego obu starych wiaduktów nie dało się wyburzyć za jednym zamachem? Jak podaje PKP PLK, inwestycja jest realizowana przy utrzymanym ruchu kolejowym.
- Z tego powodu wykonawca nie może burzyć obiektów metodą tradycyjną, co sprawia, że roboty prowadzimy w dłuższym harmonogramie niż byłoby to możliwe przy wstrzymanym ruchu pociągów. Ścisły reżim technologiczny zapewnia bezpieczeństwo mieszkańców, pasażerów oraz pracowników - dodaje Katarzyna Głowacka
Ruch samochodowy na Granicznej wróci w styczniu 2026 r.
W miejscu starego wiaduktu zostanie wybudowany nowy, co finalnie umożliwi wznowienie ruchu samochodowego pod całym obiektem.
Przebudowa wiaduktów nad Graniczną ma się zakończyć na przełomie 2025 i 2026 r.
- W styczniu 2026 r. ulicę udostępnimy kierowcom. Prace na obiekcie będą kontynuowane, ale nie wpłyną już na ruch pieszy i samochodowy - obiecuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
W efekcie prac, powstanie zupełnie nowy wiadukt nad ul. Graniczną z większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów i usprawni przejazd pod torami. Ulica zyska też ścieżkę rowerową. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Roboty są częścią wielkiej inwestycji realizowanej przez Polskie Linie Kolejowe na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Zadanie jest dofinansowane ze środków unijnych z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Może Cię zainteresować: