Konsultacje społeczne dot. zabytkowej parowozowni w Katowicach. Na początek wykład i spacer

Społecznicy zapraszają na wykład i spacer, które zainaugurują konsultacje społeczne dotyczące przyszłości zabytkowej parowozowni w Katowicach. - Zamierzamy przeprowadzić oddolny proces konsultacji społecznych, żeby dowiedzieć się, czego mieszkańcy Katowic i regionu potrzebują, a mogłoby się to znaleźć w tym zabytkowym obiekcie. Chcemy połączyć spełnianie lokalnych potrzeb z zachowaniem zabytku i pokazać, że można go zagospodarować w sposób potrzebny ludziom - tłumaczy Joanna Budy-Rzepecka z Kongresu Ochrony Zabytków.

Parowozownia w Katowicach

W sobotę, 11 marca, będzie okazja, żeby dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy o zabytkowej parowozowni w Katowicach. Kongres Ochrony Zabytków i Stowarzyszenia Aktywności Obywatelskiej „Bona Fides” organizują wówczas wykład oraz spacer, inaugurujące konsultacje społeczne dotyczące przyszłości tego obiektu.

- Zamierzamy przeprowadzić oddolny proces konsultacji społecznych, żeby dowiedzieć się, czego mieszkańcy Katowic i regionu potrzebują, a mogłoby się to znaleźć w tym zabytkowym obiekcie. Chcemy połączyć spełnianie lokalnych potrzeb z zachowaniem zabytku i pokazać, że można go zagospodarować w sposób potrzebny ludziom - tłumaczy Joanna Budy-Rzepecka z Kongresu Ochrony Zabytków.

O godz. 11.00 w budynku Akademii Sztuk Pięknych przy ul. Raciborskiej 37 rozpocznie się wykład Sebastiana Hojdysa z Kongresu Ochrony Zabytków dotyczący historii parowozowni, podczas którego zaprezentowane zostaną m.in. archiwalne projekty architektoniczne oraz zdjęcia. Po nim wszyscy uczestnicy spotkania będą mogli wziąć udział w spacerze i zobaczyć okolice obiektu.

- Finalnie powstanie raport, gdzie pojawią się elementy analizy wykonalności, przedstawione zostaną pomysły mieszkańców, a także efekty konsultacji z ekspertami oraz pasjonatami, którzy będą chcieli podzielić się swoją wizją. Później będziemy podejmowali intensywne działania, aby dotrzeć z tym do inwestorów, władz miasta oraz obecnego właściciela. Chcemy pokazać, że rewitalizacja takich przestrzeni jest możliwa i już odbywa się w Polsce oraz innych krajach - wyjaśnia Joanna Budy-Rzepecka.

W mediach społecznościowych Kongresu Ochrony Zabytków oraz Stowarzyszenia Aktywności Obywatelskiej „Bona Fides” wkrótce pojawi się harmonogram konsultacji społecznych. Tam należy szukać najnowszych informacji na ten temat.

Pierwszy obywatel Stalinogrodu

Może Cię zainteresować:

Zbigniew miał pecha urodzić się jako pierwsze dziecko w Stalinogrodzie. Imię? Józef. Bez gadania

Autor: Maciej Poloczek

07/03/2023

Najstarsza żelbetowa konstrukcja na Górnym Śląsku

Katowice swój dynamiczny rozwój, dzięki któremu są dziś liderem regionu, zawdzięczają kolei.

- Linię kolejową doprowadzono do Katowic w latach 40. XIX wieku. Dzięki kolei miejscowość przekształciła się bardzo szybko z niewielkiej wsi w duże miasto, stanowiącej centrum przemysłowego okręgu na Górnym Śląsku. Pierwszą lokomotywownię wybudowano w miejscu, gdzie obecnie znajduje się peron drugi stacji osobowej - informuje biuro Śląskiego Konserwatora Zabytków.

- Wachlarz parowozowni znajdował się w rejonie obecnej ul. św. Jana, po przeciwnej stronie obecnego Kinoteatru „Rialto” - dodaje. Z kolei wagonownię zlokalizowano w rejonie obecnej ul. Tylnej Mariackiej.

Dzięki staraniom społeczników parowozownię, która powstała na przełomie XIX i XX wieku, niedawno wpisano do rejestru zabytków województwa śląskiego. Znalazły się w nim obie hale wachlarzowe wraz z obrotnicami, wieża ciśnień i przylegający do niej budynek ślusarni.

Architekt Ryszard Nakonieczny podczas Forum Konserwatorów Zabytków w Katowicach, które odbyło się w 2018 roku, przedstawił wyniki swoich obserwacji, według których wieża ciśnień dawnej parowozowni jest najstarszą żelbetową konstrukcją na Górnym Śląsku, a najprawdopodobniej również na terenie całej dzisiejszej Polski.

- Za najstarszą konstrukcję żelbetową, jak powstała na terenach dawniej należących do Polski, uważa się most eksperymentalny na Politechnice Lwowskiej autorstwa Maksymiliana Thulliego (1894), ale to dzisiejsza Ukraina. Literatura dotycząca węzła kolejowego w Katowicach wskazuje natomiast, że projekt wieży pochodzi z 1899 roku, a cały obiekt z roku 1901 - wyjaśniał Ryszard Nakonieczny na łamach 24Kato.pl

Niestety parowozownia od wielu lat jest nieczynna. Należy do PKP, które nie jest zainteresowane jej remontem i wykorzystaniem. Podobnie jak Urząd Miasta Katowice.

Herzog film dokumentalny

Może Cię zainteresować:

Najlepsze filmy dokumentalne świata, czyli festiwal Millenium Against Gravity, ponownie w Katowicach

Autor: Katarzyna Pachelska

07/03/2023

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon