Metrolinie – powstaną szybkie połączenia ZTM

Mapa ztm

Wiele osób dojeżdża do Katowic na studia bądź do pracy. Niestety połączenia z niektórych gmin i mniejszych miejscowości nie pozwalają się dostać bezpośrednio do naszego miasta. Już niebawem ma się to zmienić. Będą wprowadzone tzw. Metrolinie – 30 połączeń autobusowych ZTM.

ZTM pracuje nad metroliniami – komunikacją miejską, która pozwoli na swobodne przemieszczanie się po metropolii. Nowe rozwiązania mają uwzględnić także trasy i przystanki na terenie Katowic.

Uzgodnienia rozwiązań przedstawionych przez Metropolię dotyczyły dostosowania tras linii i przystanków na terenie Katowic do potrzeb mieszkańców oraz osób dojeżdżających do Katowic, z uwzględnieniem warunków ruchu i postoju autobusów w obszarze centrum – wyjaśnia Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. – Ponadto, w uzgadnianiu linii metropolitalnych miasto Katowice wskazywało na integrację z funkcjonującym systemem transportowym w Katowicach, w szczególności na wykorzystanie potencjału transportowego nowych węzłów przesiadkowych i linii tramwajowych dojeżdżających do centrum – dodaje.

Dzięki metroliniom po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii będzie można się przemieszczać znacznie krócej niż dotychczas. Przynajmniej jest takie założenie. Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych ma być ich zwiększona częstotliwość – autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut.

Uruchomienie tych linii daje szereg korzyści naszym pasażerom. Połączenia te udoskonalą ofertę transportową ZTM, ułatwią dostępność do poszczególnych gmin i poprawią jakość życia mieszkańców. Dla przykładu, uruchomione zostanie przyspieszone połączenie pomiędzy Tarnowskimi Górami i Gliwicami, którego dotychczas nie było, a na odcinku Katowice – Gliwice skróci się czas przejazdu o ponad 10 minut – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.

Autobusy mają kursować pomiędzy największymi ośrodkami transportowymi – tam, gdzie leżą główne ciągi komunikacyjne. Linie metropolitarne mają zostać oznaczone literą „M”. Ich wdrożenie będzie podzielone na trzy etapy.
W ramach pierwszego etapu już w kwietniu w 2021 r. zostaną uruchomione linie podstawowe. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim mają wyjechać na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.

W wyniku przeprowadzonych prac przygotowaliśmy projekt sieci linii metropolitalnych, uwzględniający m.in. przebieg linii, lokalizację przystanków, na których będą się zatrzymywać autobusy, proponowany tabor, a także opracowaliśmy rozkłady jazdy – wyjaśnia Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM.

Trwają również prace nad zintegrowaniem Taryfy przewozu osób i bagażu z Kolejami Śląskimi, co jeszcze bardziej poszerzy ofertę komunikacji miejskiej dla pasażerów. Po uruchomieniu metrolinii planowane jest rozpoczęcie badań z udziałem pasażerów. Na ich podstawie wypracowane zostaną ewentualne, dodatkowe rozwiązania, które zostaną przedstawione gminom i ich mieszkańcom.

Proponowany przebieg linii metropolitalnych:

30 linii oznaczonych symbolem M.
21 linii podstawowych i 9 linii dowozowo-odwozowych.
Termin zamknięcia realizacji – grudzień 2021 r.

I etap projektu, 5 kwietnia 2021 r. Linie o numerach:
M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
M2 Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
M4 Sosnowiec, Katowice
M18 Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
AP Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)

II i III etap wdrażanego projektu, do końca 2021 r.
Linie o numerach: M3, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M17, M19, M20, M21, M22, M23, M25, M26, M100, M102, M103, M104, M105, M106, M107, M108

30 linii oznaczonych symbolem M. Z początkiem kwietnia ZTM wprowadza do siatki połączeń następujące linie*:
*Numery linii podano zgodnie ze stanem wiedzy na dzień przekazania materiału do druku.

M1

Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
długość trasy: 33 km
czas przejazdu: 49 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 15 min
liczba przystanków: 16/15
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Rynek Katowice, Dworzec PKP Gliwice, Arena Widowiskowo-Sportowa Gliwice
nowa linia

M2

Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
długość trasy: 22 km
czas przejazdu: 39 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 10 min
liczba przystanków: 15/15
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Dąbrowa Górnicza, Huta Katowice, Strefa Kultury Katowice, Rynek Katowice, Supersam C.H. Katowice, Dworzec PKP Katowice
zastępuje dotychczasowe linie 801 oraz 831

M4

Sosnowiec, Katowice
długość trasy: 19 km
czas przejazdu: 40 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 20 min
liczba przystanków: 16/17
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Supersam C.H. Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Centrum Handlowe Dąbrówka Mała, Dworzec PKP Sosnowiec, Zagórze Zajezdnia
częściowo zastępuje dotychczasową linię 815

M18

Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
długość trasy: 38 km
czas przejazdu: 75 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 30 min
liczba przystanków: 16/17
dostępność: 20 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Gliwice Plac Piastów, Politechnika Śląska, Mikołów Dworzec PKP, Tychy Dworzec PKP, Paprocany

M24

Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
długość trasy: 22/23 km
czas przejazdu: 42/49 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 60 min
liczba przystanków: 13/15
dostępność: 20 godz. na dobę, w dni robocze
ważne punkty na trasie: Katowice Mickiewicza, Osiedle Tysiąclecia, Chorzów Hala Sportowa, Świętochłowice Polna, Dworzec PKP Ruda Chebzie, Zabrze Goethego
częściowo zastępuje dotychczasową linię 870

AP

Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)
długość trasy: 42 km
czas przejazdu: 50 min
częstotliwość kursowania: docelowo w godzinach szczytu co 30 min
liczba przystanków: 5/5
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Port Lotniczy
dotychczasowa linia lotniskowa

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon

czytaj dyskusję

czytaj więcej: