Modernizacja linii kolejowej przez Katowice. Przetargi na 3,7 mld zł ogłosiły PKP Polskie Linie Kolejowe

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie pięć przetargów na modernizację lub budowę linii kolejowych w Polsce. Wśród nich aż trzy dotyczą przebudowy linii biegnącej przez Katowice.

Katarzyna Pachelska/24kato.pl
Dworzec PKP Katowice

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły pięć przetargów na szacunkową kwotę prawie 6 mld zł. Postępowania dotyczą:

  • modernizacji linii w woj. śląskim - od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach,
  • kolejowej obwodnicy Poznania,
  • przebudowy stacji Słupsk.

Przetargi pozwolą na realizację inwestycji planowanych z nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027.

Trzy przetargi na modernizację linii w woj. śląskim

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły trzy przetargi o wartości 3,7 mld zł na przebudowę linii od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach.

Przetargi będą realizowane w ramach zdania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” Współfinansowanie inwestycji planowane jest w z instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF 2) na lata 2021-2027.

Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mają być szybsze i wygodniejsze podróże koleją w aglomeracji i do granicy z Czechami. Mieszkańcy województwa śląskiego mają zyskać atrakcyjną ofertę podróżowania najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Zwiększy się dostęp do pociągów, dzięki budowie nowych przystanków. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego pozwoli zwiększyć liczbę połączeń. Nowoczesne systemy i urządzenia mają podnieść poziom bezpieczeństwa kolejowych przewozów.

Co się konkretnie zmieni na trasie Będzin- Zebrzydowice?

Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) dobudowane zostaną dwa tory. Rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Linia zwiększy swoją przepustowość – będzie mogło kursować więcej pociągów.

Lepszy dostęp do kolei zapewnią dwa nowe przystanki:

  1. Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna),
  2. Katowice Morawa (ul. Morawa).

Przebudowane będą perony :

  • na stacji Sosnowiec Główny
  • na przystanku Katowice Szopienice Płd.

Wszystkie perony i obiekty służące podróżnym zostaną przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na około 4 km odcinku między stacją Sosnowcem Głównym a stacją Będzin Miasto zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula, z którego skorzystają mieszkańcy dwóch dużych pobliskich osiedli. Stacja Będzin, obsługująca głównie przewozy towarowe, będzie przebudowana i dostosowana do przewozu pociągów z ładunkami.

Inwestycja PLK obejmie też odcinek od Tychów do Goczałkowic - Zdroju (LOT B). Będą nowe, wygodniejsze perony na stacjach i przystankach:

  • Tychy Żwaków,
  • Kobiór,
  • Piasek,
  • Pszczyna
  • Goczałkowice

wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest modernizacja sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem.

Szybciej i wygodniej pojedziemy również na trasie z Zabrzegu do Zebrzydowic i granicy z Czechami (LOT D). Planowana jest m.in. przebudowa torów i sieci trakcyjnej. Stacje Chybie i Zebrzydowice oraz przystanki Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon