Od 1 lipca znów będzie można kupić bilet u kierowcy autobusu lub motorniczego w metropolii. Kierowcy się burzą, nie chcą być sprzedawcami

Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadza zmiany w komunikacji. Organizacyjne. Pierwsze już w tym tygodniu, kolejne - od 1 lipca. Ale kierowcom autobusów czy tramwajów wcale się one nie podobają.

Tramwaj, Bytom

Zarząd Transportu Metropolitalnego ogłosił 11 czerwca, że do końca tygodnia, czyli do 13 czerwca 2021 r., we wszystkich pojazdach zlikwiduje wydzielone strefy ograniczonego dostępu.

Od 1 lipca 2021 można znowu kupić bilety u kierowcy

Jest to związane z drugą zmianą, a właściwie powrotem do sytuacji sprzed epidemii. Od 1 lipca 2021 r. będzie znowu można kupić bilety u kierowcy autobusu, trolejbusu lub motorniczego tramwaju.

To wygodne dla pasażerów, którzy mogą wsiąść bez biletu do komunikacji miejskiej (o ile mają przy sobie gotówkę, i to odliczoną, bo tylko za taką można kupić bilet u kierowcy).

Kierujący pojazdem sprzedaje wyłącznie bilety normalne i ulgowe „Sieć/90min”. Jednocześnie kierujący może sprzedawać bilety papierowe drukowane z systemu ŚKUP w pojazdach, w których taka sprzedaż została uruchomiona. Bilet taki nie podlega kasowaniu. Kierujący sprzedaje bilety tylko na postojach, za odliczoną gotówkę. Brak biletów u kierowcy nie zwalnia pasażerów od posiadania dowodu opłacenia przejazdu.

Kierowcy nie chcą sprzedawać biletów

Za to sami kierowcy nie zostawiają suchej nitki na decyzji ZTM. Uważają, że to średniowieczne rozwiązanie. Daniel pisze na Facebooku: "Wszystko fajnie, autobusy niby nie generują spóźnień podczas sprzedaży biletów na przystankach... Moje stanowisko jest takie. Albo zgodna gotówka (tak jak jest pisane w regulaminie) albo nie sprzedaję biletu. Może w końcu pasażerowie się nauczą nosić odliczone pieniądze jak raz drugi dostaną mandat za brak biletu... Wy wszystko chcecie robić pod pasażerów ale jednak i pasażerom i kierowcom robicie cały czas pod górkę. Może zatem czas się trochę wykosztować i zacząć montować biletomaty w środkach komunikacji, tj. autobus, tramwaj, trolejbus???".

Dodatkowo kierowcy informują o innych problemach związanych ze sprzedażą biletów w autobusach: "Czyli po każdym sprzedanym bilecie muszę zdezynfekować ręce, czyli około 2 minuty na przystanku, nie wspominając że po takiej dawce płynu do dezynfekcji w kabinie kierowcy alkomat w autobusie zwariuje i nie odpalę autobusu" - pisze jeden z nich.

"A nie lepiej byłoby wprowadzić automaty biletowe w pojazdach?" - pyta ZTM Kris. ZTM odpowiada: Tak, byłoby idealnie, gdyby w każdym pojeździe był dostępny automat biletowy, ale to długi i skomplikowany proces. Jako ZTM systematycznie zwiększamy dostępność biletów, które można kupić między innymi w aplikacji Mobilny ŚKUP czy biletomatach na przystankach, których liczbę systematycznie zwiększamy.

Karina jest sceptyczna, co do powrotu sprzedaży biletów przez kierowców: "Sprzedaż biletów u kierowcy generuje opóźnienia nie wiem jaki to ma sens. Niestety pasażerowie nie znają regulaminu i mało kto stosuje się do odliczonej kwoty do tego dochodzi milion pytań" - pisze.

Sprawę komentuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM: Pasażerowie już dziś mogą zakupić bilet w 180 pojazdach komunikacji miejskiej. Jest to możliwe dzięki kasownikom znajdującym się w autobusach obsługujących obszar tyski. Oczywiście cały czas chcemy rozwijać sieć sprzedaży biletów, dlatego docelowo te nowoczesne urządzanie mają zostać zainstalowane w pojazdach obsługujących cały obszar GZM. Warto dodać, że intensywnie rozwijamy kanały sprzedaży biletów. Do dyspozycji podróżujących są już: 133 automaty biletowe, 10 Punktów Obsługi Pasażera, 5 aplikacji mobilnych (Mobilny ŚKUP oraz 4 aplikacje zewnętrzne), Portal Klienta i kilkaset stacjonarnych punktów sprzedaży. Zatem dogodną dla siebie możliwość zakupu biletu znajdą zarówno zwolennicy tradycyjnych rozwiązań, jak i nowoczesnych. Na ten moment zdecydowaliśmy się na przywrócenie sprzedaży biletów w pojazdach m.in. ze względu na wielkość obszaru, jaki obsługujemy. Z myślą o pasażerach chcemy maksymalnie ułatwiać podróżowanie oraz zwiększać dostępność biletów i komunikacji miejskiej.

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon