Heading article

Rotator TOP - single

Polityka

Zarząd metropolii z absolutorium

Podczas lipcowej sesji Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przedstawiciele Zarządu otrzymali absolutorium. Dotyczyło ono wykonania budżetu z roku 2019.

Zgromadzenie złożone z włodarzy gmin GZM jednogłośnie uznało, że zeszłoroczny budżet został zrealizowany w sposób prawidłowy. Wydatki wyniosły ok. 950,2 mln zł, natomiast dochody: 1,1 mld zł.

- Bardzo mnie cieszy, jako przewodniczącego Zarządu, jednogłośne uzyskanie absolutorium. To potwierdzenie, że w roku 2019 wykonaliśmy dużo dobrej pracy - mówi Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu GZM.

Dochody Metropolii

Wpływy do budżetu pochodziły przede wszystkim ze zmiennej części składki rocznej (459 milionów złotych). Dużą część, 376 milionów, stanowiły także udziały w podatku dochodowym. Pieniądze z usług przewozowych to trzecie pod wpływem wielkości źródło dochodów. Wynosi ono 226 milionów złotych.

Wydatki na transport

Zdecydowanie największą część funduszy przeznaczono na finansowanie lokalnego transportu zbiorowego (864 mln zł). Przypomnijmy, że od stycznia 2019 roku Metropolia przejęła uprawnienia trzech przewoźników: KZK GOP, MZK Tychy i tarnogórskiego MZKP. Związki zostały połączone i utworzyły jednostkę: Zarząd Transportu Metropolitalnego. Taka decyzja przynosi pozytywne skutki zwłaszcza z punktu widzenia pasażerów. Umożliwia łatwiejszą organizację transportu miejskiego na terenie kilku powiatów oraz ujednolicenie regulaminów czy cenników. Dodatkową zaletą utworzenia jednego zarządu transportu stanowią nowe, duże inwestycje i programy.

Pod koniec czerwca zeszłego roku, dzięki współpracy z Kolejami Ślaskimi, powstał Metrobilet. Pozwala on na podróż pociągami oraz autobusami w ramach jednego biletu.

Żeby ułatwić pasażerom przejazdy w najbardziej popularnych godzinach podróżowania, GZM sfinansowało 15 nowych połączeń kolejowych. Inwestycja kosztowała ponad milion złotych i jest pierwszym krokiem w realizacji podstawowego wariantu Kolei Metropolitalnej.

Rozpoczęła się już procedura przejmowania infrastruktury przystankowej od gmin. Pierwsze przystanki zmieniły właściciela w miejscowościach: Sławków, Świerklaniec, Tychy i Sośnicowice. Porozumienia w tej sprawie będą podpisywane także z pozostałymi gminami.

W planach Metropolii jest także projekt „Metrolinii”. Inwestycja pozwoliłaby na uruchomienie osiemnastu nowych linii komunikacyjnych o przyspieszonych kursach. Specjalne autobusy kursowałyby między najważniejszymi miastami Metropolii. Inicjatorzy pomysłu chcą zorganizować także system nowych połączeń, by pasażerowie mogli sprawnie dotrzeć do centrów przesiadkowych.

Inwestycje rowerowe

GZM zwraca uwagę nie tylko na modernizację transportu publicznego. W 2019 roku dokonano również krok w kierunku rozbudowy infrastruktury rowerowej. Powstał systemu wypożyczalni rowerów miejskich. Dzięki niemu można spokojnie przemieszczać się między siedmioma miastami programu bez konieczności oddania pojazdu w miejscu wypożyczenia. Pod koniec ubiegłego roku ruszył przetarg na budowę Velostrady. Co to takiego? Velostrada ma być szybką drogą dla rowerów. Pozwoli na bezpieczne przemieszanie się rowerzystów między Katowicami i miastami Zagłębia.

Oczywiście, to nie wszystkie zeszłoroczne inwestycje Metropolii.

- Myślę, że bardzo ważna dla gmin jest realizacja Metropolitalnego Funduszu Solidarności. Na realizację wspólnych zadań łączących gminy wydaliśmy ponad 60 milionów złotych. Wykonano 106 projektów - opowiada Kazimierz Karolczak.

fot. Metropolia GZM

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

© 2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone

Search