Co ma przynieść przebudowa linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy, planowana przez PKP PLK? Głównym celem jest dobudowa pary nowych torów i oddzielenie w ten sposób ruchu aglomeracyjnego (pociągi będą się poruszać po skrajnych torach) od dalekobieżnego (po środkowych torach), co ma poprawić przepustowość, usprawnić ruch kolejowy i zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów.
Istniejące przystanki kolejowe oraz stacja Tychy mają zostać przebudowane, w Katowicach przybędą dwa nowe: Tunelowa i Niezapominajek, dostępne też dla osób z niepełnosprawnościami.
Wszystkie dzisiejsze przejazdy drogowe w poziomie szyn zostaną zlikwidowane i zastąpione bezkolizyjnymi rozwiązaniami, głównie tunelami pod torami.
Ale poszerzenie przestrzeni na tory i budowa tuneli pod nimi wiąże się ze sporą przebudową przestrzeni wokół dzisiejszej linii kolejowej.
Odbyły się w tej sprawie pod koniec października dwa spotkania konsultacyjne w Katowicach. Na nich mieszkańcy przedstawili swoje uwagi do projektów. Osoby odpowiedzialne za tę inwestycję obiecały przeanalizować wszystkie uwagi i sprawdzić, czy ewentualna zmiana elementów projektu jest możliwa.
Dzisiaj, 12 grudnia 2025 r., odbyło się spotkanie, na którym usłyszeliśmy, że większość sugestii mieszkańców została uwzględniona. Na spotkaniu byli obecni, i to wśród organizatorów, a nie publiczności, przedstawiciele też miasta Katowice - wiceprezydent Bogumił Sobula i naczelnik Wydziału Transportu UM Katowice Bogusław Lowak. - Po przyjęciu rozwiązań bieżących dotyczących infrastruktury kolejowej miasto Katowice przystępuje do planowania rozwiązań w zakresie między innymi parkingów przy nowych przystankach kolejowych - mówił naczelnik Lowak. - Chcemy ich zrobić jak najwięcej się da - dodał wiceprezydent Sobula.
Jakie zmiany udało się wdrożyć do projektu przebudowy linii kolejowej Katowice Piotrowice-Tychy na katowickim odcinku?
- Dodanie ciągu pieszego w rejonie stacji Katowice-Piotrowice, prowadzącego przy salonach samochodowych.
- Zmiana układu drogowego w ruchu wewnętrznym w rejonie ulicy Grottgera.
- Przesunięcie przystanku kolejowego Katowice Tunelowa na północ, obu peronów, w stronę terenów niezabudowanych. Nad rzeką Mleczną powstanie most kolejowy, i będzie można pod nim również przejść.
- Zaprojektowanie nowego bezkolizyjnego przejazdu w ciągu ulicy Słonecznikowej. Będzie ono przesunięte nieco w stronę ulicy Uniczowskiej, a rondo powstanie po stronie ul. Hortensji i tą ulicą (ale tylko w lewo) zostanie poprowadzony ruch samochodów z powrotem na Słonecznikową.
- Rezygnacja z propozycji dodatkowego ruchu drogowego w ulicy Hortensji - chodzi o fragment ul. Hortensji przy obecnym przystanku Katowice Podlesie. Będzie on ślepy od strony Słonecznikowej.
- Zaprojektowanie przejścia i przejazdu rowerowego w ciągu ulicy Pomorskiego/Rolniczej. Zapewniony będzie ciąg pieszy i rowerowy pod linią kolejową w postaci przejścia pod torami plus skomunikowanie i przebudowę ulicy Rolniczej.
- Zaprojektowanie przejazdu poziomego pod torami w miejscu istniejącego przejazdu w ciągu ulicy Niezapominajek
- Rezygnacja z rozwiązań w rejonie ul. Zaopusta, by nie dodawać ruchu drogowego na tej ulicy.
Jednego punktu nie dało się zrealizować do końca - przesunięcie projektowanej drogi od przejazdu pod torami w stronę ul. Barcelońskiej i ronda bardziej na południe, przez tereny niezabudowane. Okazuje się, że na tych terenach zostały już wydane pozwolenia na budowę osiedla domów jednorodzinnych. Pozostała opcja z rondem na ul. Barcelońskiej, ale znacznie mniejszego rozmiaru i bez konieczności zajmowania sąsiednich działek.


