Szybciej pociągiem do lotniska w Pyrzowicach. Dzisiaj podpisano umowę na 1,5 mld zł

Pociag zloty

Spółka PKP PLK zamówiła w piątek wartą ponad 1,5 mld zł brutto umowę na przebudowę magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego. Mowa o odcinku linii 131, który jest najbardziej wysunięty na południe. Prace projektowe i wykonawcze mają zostać zakończone dopiero w 2024 roku.

Dla zwykłych pasażerów informacja o modernizacji trasy na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie jest ważna, ze względu na dojazd na pyrzowickie lotnisko. Docelowo remont ma spowodować, że pociąg pasażerski poruszający się na tej trasie będzie mógł osiągnąć prędkość 140 km/h. Inwestycja ta zbiega się z odbudową linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, która przebiega obok lotniska w Pyrzowicach. Dzięki tym dwóm inwestycjom będzie więc możliwe dostanie się z Katowic do Pyrzowic w bardzo krótkim czasie.

- Modernizacja linii kolejowej nr 131 będzie milowym krokiem do nowoczesnej i przyjaznej kolei w województwie śląskim. Prace, które obejmą m.in. wymianę sieci trakcyjnej, budowę i przebudowę peronów, pozwolą osiągnąć większe prędkości pociągów, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Transport szynowy stanie się bardziej przystępny również dla osób niepełnosprawnych. Inwestycja znacząco poprawi stan infrastruktury w regionie, a co za tym idzie - jakości życia jego mieszkańców – mówi Robert Magdziarz, wicewojewoda śląski

Projekt i budowa trasy linii kolejowej Chorzów Batory – Nakło Śląskie będzie opiewać na kwotę 1,2 mld zł. Realizowana inwestycja ma usprawnić komunikację z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Remont trasy od Chorzowa Batorego przez Bytom, Radzionków, po Nakło Śląskie usprawni podróże przejeżdżających tędy pociągów.

- Śląsk to nasze gospodarcze serce, o które trzeba dbać i komunikacja Śląska z wybrzeżem jest niezwykle istotna – i temu służy podniesienie przepustowości, dostosowywanie tego odcinka tej linii do transportu towarów, tak, aby one mogły płynnie przemieszczać się po Polsce – wyjaśnia Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Linia 131 oprócz tego, że jest główną częścią magistrali węglowej, to również jedno z kluczowych kolejowych połączeń pasażerskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka.

Wyłoniony w przetargu wykonawca ma m.in. opracować dokumentację, uzyskać pozwolenia i wykonać roboty obejmujące odcinek o długości 32 km (łącznie 80 km torów kolejowych). Zmodernizowanych zostanie 7 stacji i przystanków, odnowionych lub odbudowanych 29 obiektów inżynieryjnych i wymienionych 170 rozjazdów. Inwestycja ma trwać do 2024 r.

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon

czytaj dyskusję

czytaj więcej: