Żarówki Retrofit LED w samochodach jeszcze nielegalne. Może się to zmienić

Żarówki Retrofit LED są w Polsce wciąż nielegalne. Wkrótce może się to zmienić. Śląski Europoseł Łukasz Kohut chce, żeby były legalne w całej Unii Europejskiej.

Żarówki Retrofit LED nie są dopuszczone do ruchu także w Polsce

Żarówki Retrofit LED są w Polsce wciąż nielegalne. Wkrótce może się to zmienić. Śląski Europoseł Łukasz Kohut chce, żeby były legalne w całej Unii Europejskiej.

Teoretycznie żarówki retrofitowe LED świecą mocniej od halogenowych. Zużywają mniej paliwa, dłużej działają. Wydawałoby się, że zwiększają bezpieczeństwo i zarazem przyczyniają się do ochrony środowiska. Są jednak nielegalne w wielu państwach Unii Europejskiej. Dlaczego?

Żarówki Retrofit LED nie są dopuszczone do ruchu także w Polsce. Głównym powodem jest ich budowa, która znacząco odbiega od budowy żarówki halogenowej. Uzyskanie dobrego światła dla projektantów reflektorów fabrycznych, które jednocześnie byłoby zgodne z ustalonymi normami jest trudne. Wystarczy niewielkie odchylenie położenia żarnika, żeby spowodować zmiany, które powodują znaczne pogorszenie strumienia światła.

"Niech każdy kierowca ma wybór"

Sprawie postawił się przyjrzeć śląski europoseł Łukasz Kohut. Jak twierdzi, mimo swoich zalet retrofity nie są na tyle popularne, na ile być powinny. Jednym z głównych problemów jest brak jednolitej polityki dotyczącej montażu retrofitów w samochodach. Różne kraje Unii mają rożne rozwiązania.

- Problem widzę od dłuższego czasu. Sam mam niemieckie auto, które serwisuję w warsztatach różnych państw unijnych. Ale bezpośrednio do zdecydowanych działań w tym temacie skłoniła mnie fantastyczna praca informacyjna, jaką wykonał jeden z najbardziej znanych blogerów w mediach społecznościowych. Jako europoseł mam narzędzia, żeby się sprawą porządnie zająć. Poprosiłem Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego do zbadania przebiegu procesu legalizacji retrofitów LED we wszystkich państwach Unii, w USA i w Korei Płd. Napisałem też pod koniec maja interpelację poselską do Komisji Europejskiej w sprawie jednolitej regulacji prawnej żarówek LED w całej Unii Europejskiej – mówi Łukasz Kohut.

Odpowiedź Komisji i analiza ekspertów PE pojawią się pod koniec lipca. Na ich podstawie Kohut zamierza podjąć kolejne działania. Cel jest jeden – „niech każdy kierowca ma wybór, czy chce retrofitów w swoim samochodzie, czy zostaje przy oświetleniu halogenowym”.

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon