10 firm chce zbudować pierwszą w Katowicach velostradę między Giszowcem a Brynowem

10 firm stanęło do przetargu na budowę pierwszej velostrady w Katowicach, która zostanie poprowadzona pomiędzy Giszowcem i Brynowem. Wybrany przez komisję przetargową wykonawca będzie miał rok na budowę tej zaawansowanej drogi rowerowej.

Trwa postępowanie przetargowe na budowę pierwszej velostrady w Katowicach, która zostanie poprowadzona pomiędzy Giszowcem i Brynowem. Oferty złożyło 10 wykonawców, a proponowane przez nich kwoty wahają się od blisko 11,5 mln zł do nieco ponad 19,5 mln zł. Jeżeli komisja przetargowa wybierze wykonawcę, to ten będzie miał rok na zrealizowanie inwestycji.

Pierwsza katowicka "rowerowa autostrada"

Velostrada – czyli droga dla rowerów o podwyższonym standardzie – będzie miała długość 4,4 km i zostanie poprowadzona od układu drogowego przy ulicy Kolistej do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1. Część drogi będzie prowadziła śladem dawnej linii kolei piaskowej. Z velostrady będzie można zjechać na ul. Francuską - w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla – skąd istniejąca infrastruktura rowerowa prowadzi w kierunku Osiedla Paderewskiego i Doliny Trzech Stawów.

Na realizację inwestycji miasto chce przeznaczyć niespełna 17,2 mln zł. W tej kwocie mieści się 9 z 10 złożonych w postępowaniu przetargowym ofert. Najtańsza z propozycji została wyceniona na niecałe 11,5 mln zł, a najdroższa opiewa na ponad 19,5 mln zł.

Teraz trwa weryfikacja ofert przez Komisję Przetargową. Finalnie, po wyborze wykonawcy i uprawomocnieniu się tego wyboru, zostanie podpisana umowa z wykonawcą, który będzie miał 9 miesięcy na zrealizowanie robót budowlanych. Po nich nastąpi procedura odbiorowa, na którą przewidywane są maksymalnie 3 miesiące – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A, która w imieniu miasta pełni rolę inwestora zastępczego.

Droga rowerowa o szerokości 4 m

Pierwsza katowicka velostrada będzie umożliwiała rowerzystom szybsze i wygodniejsze poruszanie się w porównaniu ze standardowymi trasami. Jest to zasługa szerokości trasy, która będzie wynosiła 4 metry, co wpłynie na większą przepustowość i będzie ułatwiało wyprzedzanie. Wzdłuż trasy zostanie ponadto zamontowane oświetlenie oraz miejsca obsługi rowerzystów. Osoby ciekawe statystyk zainteresuje licznik rowerowy, który zostanie zamontowany na wysokości ul. Francuskiej i będzie zliczał korzystających z nowej infrastruktury cyklistów. Jednak velostrada to nie tylko rozwiązania rowerowe. Wzdłuż trasy rowerowej od ul. Kolistej do ul. Francuskiej powstanie chodnik, częściowo oddzielony pasem zieleni, a częściowo krawężnikiem.

- W Katowicach, tylko od 2015 r. powstało 46 km infrastruktury rowerowej za ponad 43 mln zł. Obecnie budujemy nowe trasy w rejonie Giszowca, Dąbrówki Małej i Szopienic-Burowca. Kolejna dobra wiadomość to wpłynięcie aż 10-ciu ofert na budowę pierwszej velostrady w Katowicach, która połączy Brynów z Giszowcem, a docelowo będzie prowadziła do Mysłowic. Co ważne 9 z nich mieści się w zaplanowanym na ten cel budżecie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Bezkolizyjna droga o szerokości 4 m będzie pozwalała na bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z których istniejącymi połączeniami dojedziemy do Nikiszowca oraz Szopienic – dodaje prezydent.

Trwa rozbudowa infrastruktury rowerowej

Zanim velostrada powstanie, gotowa będzie inna inwestycja rowerowa w tym rejonie. W Giszowcu trwają roboty budowlane, których celem jest połączenie infrastruktury rowerowej przy węźle drogowym Giszowiec ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej. Pace prowadzone są także w innej części miasta.

- W rejonie ul. Hallera - gdzie powstaje połączenie rowerowe ul. Konnej z ul. Techników i al. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5 – zakończone zostały już w większości roboty związane z wykonywaniem nawierzchni. Te prace prowadzone są jeszcze w rejonie ul. Wandy i drogi S86. Odcinek ten będzie oddany do użytku rowerzystom w pierwszym kwartale przyszłego roku, a jego wartość to około 5,5 mln zł – mówi Agnieszka Dutkiewicz, ze spółki Katowickie Inwestycje S.A.

Droga rowerowa w ramach kolejnego etapu poprowadzona zostanie z kolei wzdłuż ul. Korczaka. Wybrany został już wykonawca, który w pierwszej kolejności zajmie się opracowaniem tymczasowej organizacji ruchu i pracami przygotowawczymi przed głównymi robotami budowlanymi. Ta część inwestycji będzie gotowa w drugim kwartale 2024 r.

W Katowicach rozpoczęły się także inne inwestycje budowlane, których zakres obejmuje budowę infrastruktury rowerowej. Mowa o projektach drogowych w ramach „Polskiego Ładu” o łącznej wartości prawie 148 mln zł. Część zadań swym zakresem obejmuje wykonanie infrastruktury dróg dla rowerów. Powstaną one wzdłuż ul. Dobrowolskiego, w ramach układu drogowego dla osiedla „Mieszkanie+” przy ul. Korczaka oraz rozbudowy układu drogowego przy ul. Gospodarczej. Natomiast w rejonie przebudowywanego układu drogowego w rejonie ulic Kalinowej, Wilczewskiego i Armii Krajowej powstanie droga dla pieszych i rowerzystów.

Bwa katowice

Może Cię zainteresować:

Budynek BWA w Katowicach zabytkiem? Wojewódzki Konserwator wszczął postępowanie o wpis tego obiektu do rejestru zabytków

Autor: Katarzyna Pachelska

13/12/2023

Warszawska katowice zima

Może Cię zainteresować:

Ulica Warszawska w Katowicach odzyskała dawny blask. Rewitalizacja tej arterii dobiegła końca

Autor: Redakcja

13/12/2023

Fabryka park katowice 12

Może Cię zainteresować:

Park handlowy Fabryka Park w Katowicach Piotrowicach otworzy się na raty. Jako pierwszy sklep - Action

Autor: Katarzyna Pachelska

06/12/2023

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon