160 mln na promocję śląskiego miasta dla prywatnej firmy. Urząd miasta ogłosił przetarg

Około 160 milionów złotych (130 mln netto) chcą wydać władze Gliwic na promocję miasta. Choć Urząd Miasta ogłosił przetarg, to ciężko oprzeć się wrażeniu, że zwycięzca jest już wybrany - pisze portal dzisiajwgliwicach.pl

ARC
Arena Gliwice

Jak czytamy w dzisiajwgliwicach.pl, Urząd Miasta chce promować Gliwice podczas wydarzeń kulturalnych, koncertów i eventów gospodarczych. Po zakwestionowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową przekazania w latach 2018 i 2019 przez miasto do prywatnego podmiotu, jakim jest spółka Arena Operator, prawie 18 mln zł na promocję podczas takich imprez w trybie “z wolnej ręki”, Urząd szukał innej możliwości.

Hala widowiskowo-sportowa Arena została wybudowana przez Gliwice za ponad 400 milionów złotych. Od 2018 roku obiektem zarządza spółka Arena Operator, powołana przez Fundację Radan. To ona odpowiada za organizację wydarzeń i to ona na nich zarabia.

Tryb z wolnej ręki tylko w określonych sytuacjach

W latach 2018 i 2019 miasto Gliwice dwukrotnie zleciło spółce Arena Operator świadczenie usług promocyjnych miasta o łącznej wartości 17,6 mln. zł I to właśnie zakwestionowała RIO – Regionalna Izba Obrachunkowa, państwowy organ kontroli jednostek samorządu terytorialnego, która badała sposób wydatkowania pieniędzy przez miasto.

Każdorazowo umowy zawarte były w trybie z tzw. wolnej ręki. Trybu tego można użyć w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia może być świadczony tylko przez jednego wykonawcę. RIO, twierdzi, że nie było podstaw, by taki tryb zastosować. Miasto pozbawiło w ten sposób innych, konkurencyjnych wykonawców możliwości uzyskania zlecenia, a pieniądze trafiły do wybranej firmy.

Koncesja na promocję miasta

Jako że sprawą zgłoszonych przez RIO nieprawidłowości zajmuje się prokuratura, a miasto bardzo chce się promować na dużych wydarzeniach, nie będzie już trybu z wolnej ręki – będzie koncesja. I choć koncesja na ogół kojarzy się raczej z reglamentowaniem czegoś, np. alkoholu czy surowców, to w Gliwicach koncesja wydawana będzie na… promocję miasta.

Przetarg na “wyłonienie Koncesjonariusza, z którym zawarta zostanie umowa koncesji, na mocy której, powierzone zostanie mu świadczenie usług promocji Miasta Gliwice poprzez wydarzenia kulturalne, sportowe, eventowe oraz gospodarcze, realizujących określone przez Zamawiającego cele promocyjne.” ogłoszono w BIP na stronie UM 17 sierpnia.

Umowa na kwotę netto dokładnie 130 milinów 192 tysięcy i 193 złotych (należy doliczyć obowiązujący VAT) obowiązywać ma przez 5 lat i dotyczyć “organizacji, pozyskania lub produkcji określonej w Umowie Koncesji liczby wydarzeń, w danym roku kalendarzowym”.

Na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do 5-letniej umowy na 130 milionów miasto dało chętnym jedynie 18 dni roboczych. Dzisiajwgliwicach.pl pisze: "Możemy się tylko domyślać, kto wygra i gdzie będzie realizował to zadanie".

Więcej informacji o Gliwicach przeczytasz na: dzisiajwgliwicach.pl


Subskrybuj 24kato.pl

google news icon