190 km dróg rowerowych w Katowicach. Budowa nowej, wzdłuż ulicy Francuskiej, startuje za kilka tygodni

Jak informuje Urząd Miasta Katowice, do końca roku 2022 miasto będzie się mogło pochwalić 190 kilometrami dróg rowerowych. Za kilka tygodni rozpocznie się budowa nowego odcinka, wzdłuż ul. Francuskiej. Trwają też prace projektowe nad pierwszym etapem velostrady.

KAW
Nowa droga rowerowa przy Szopienickiej

Z roku na rok przybywa dróg rowerowych w Katowicach, do końca grudnia 2022 roku ich łączna długość będzie wynosić około 190 km, a w przyszłym roku powstaną kolejne. Trwa również przetarg na zaprojektowanie trzech odcinków o łącznej długości 2,3 km, a kolejne 5,9 km jest już w trakcie projektowania i zostanie wybudowane w najbliższych latach.

– Do tematu rowerów podchodzimy systemowo. Traktujemy je jako środek nie tylko rekreacji, ale też transportu. Dlatego poza rozwojem sieci wypożyczalni rowerów miejskich, stawiamy na rozbudowę dróg rowerowych, inwestując znaczne środki w tę infrastrukturę. W tym roku za około 4,4 mln zł realizujemy 3,8 km nowych tras w ramach „Katowickiej Infrastruktury Rowerowej”, a także prawie 4 km w ramach innych zadań. Ponadto stale dbamy o bieżące utrzymanie wszystkich ścieżek i tras rowerowych oraz wykonujemy konieczne ich naprawy w ramach środków własnych Miejskiego Zarządu ulic i Mostów mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Nowa droga rowerowa przy ul. Gospodarczej

Za kilka tygodni rozpocznie się budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Francuskiej na odcinku od ul. Lotnisko do ulicy Trzech Stawów oraz wzdłuż ulicy Hallera

Jeszcze w 2022 roku planowane jest podpisanie umowy na wykonanie drogi dla rowerów przy ul. Gospodarczej, stanowiącej kontynuację wybudowanej już drogi rowerowej, która powstała wzdłuż ulicy Pułaskiego, prowadząc przez teren Doliny Trzech Stawów aż do włączenia w ul. Gospodarczą.

Od strony wschodniej nowa droga rowerowa zostanie połączona z istniejącą infrastrukturą, która powstała na odcinku łączącym ul. Gospodarczą z ul. Szopienicką. Droga rowerowa o szerokości dwóch metrów będzie na całym odcinku miała nawierzchnię asfaltową. Przygotowany na realizację tego zadania budżet wynosił 555 tys. zł. Zainteresowanych realizacją było 7 wykonawców, a oferty wahały się od 623 zł do 965 tys. zł. Ze względu na znaczenie tej inwestycji i konieczność połączenia istniejących dróg rowerowych, została podjęta decyzja o zwiększeniu środków, a na wykonawcę 600 m drogi rowerowej wzdłuż ul. Gospodarczej została wybrana firma General Development Sp. z o.o., która po podpisaniu umowy będzie miała 4 miesiące na wybudowanie nowej drogi rowerowej.

Kończy się budowa drogi wzdłuż Szopienickiej, łączącej Nikiszowiec z Giszowcem

Wzdłuż ul. Szopienickiej kończy się budowa 2,4 km drogi rowerowej a kolejne inwestycje są przygotowywane. Jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie łącznie 2,2 km dróg rowerowych.

- W najbliższym czasie oddana zostanie do użytkowania droga rowerowa pomiędzy Nikiszowcem i Giszowcem, biegnąca wzdłuż ul. Szopienickiej. Realizowana jest także budowa zjazdu rowerowego od strony Koszutki w rejonie ronda im. gen. Jerzego Ziętka. Ponadto na przełomie 2022 i 2023 roku planowane jest rozpoczęcie budowy drogi rowerowej wzdłuż ulicy Francuskiej na odcinku od ul. Lotnisko do ulicy Trzech Stawów oraz wzdłuż ulicy Hallera. Opracowywane są również dokumentacje projektowe dla kolejnych dróg rowerowych, których realizacja ma nastąpić w przyszłym roku. To m.in. pierwszy etap velostrady, biegnącej po śladzie nieczynnej linii kolei piaskowej na odcinku od ul. Huberta do ul. Kolistej – wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.

Aktualnie spółka prowadzi postępowanie przetargowe na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla nowych dróg rowerowych w mieście, tj.

  • połączenia infrastruktury rowerowej w ciągu ul. Barbary z istniejącą już drogą dla rowerów na ul. Kościuszki;
  • drogi dla rowerów na połączeniu ul. Sosnowieckiej i ul. Brynicy z trasą rowerową nr 5
  • drogi dla rowerów wzdłuż ul. Francuskiej, na odcinku pomiędzy od ul. Lotnisko do ul. Damrota

z terminem realizacji projektów wynoszącym odpowiednio 8, 11 i 12 miesięcy.

Ponadto w tym roku MZUiM zamontował 5 stacji naprawy rowerów w dzielnicy Dąb, przy placach zabaw w Parku Kościuszki pojawiły się stojaki na rowery, a także zamontowany został licznik rowerów miejskich przy al. Korfantego, który od początku istnienia zliczył już 117 816 rowerzystów. MZUiM Katowice dba także o istniejącą infrastrukturę – w tym roku zrealizował już remont traktu pieszego oraz budowę trasy rowerowej łączącą ul. 1 Maja z istniejącą infrastrukturą przy ul. Magazynowej oraz przygotowuje się do wymiany nawierzchni na asfaltową drogi rowerowej wzdłuż ul. Mysłowieckiej.

Katowice Szopienice huta

Może Cię zainteresować:

Szopienicki Uthemann. Nasz mały śląski Czarnobyl. Zobacz na zdjęciach z drona, jak dziś wyglądają pozostałości po hucie

Autor: Katarzyna Pachelska

08/11/2022

7 park welnowiecki Fot R Kaźmierczak

Może Cię zainteresować:

Są chętni na stworzenie czterech nowych parków w Katowicach i modernizację jednego

Autor: Katarzyna Pachelska

08/11/2022

Okolice ul. Hierowskiego Katowice

Może Cię zainteresować:

18-piętrowe wieżowce między fińskimi domkami? Mieszkańcy Kostuchny protestują

Autor: Katarzyna Pachelska

07/11/2022

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon