Jest umowa na drugi tor z Katowic Ligoty do Orzesza Jaśkowic. Pociągi będą jeździć nawet co kwadrans?

Za trzy lata powinna rozpocząć się budowa drugiego toru kolejowego między Katowicami Ligotą a Orzeszem Jaśkowicami. Do tego czasu wybrany przez PKP PLK wykonawca będzie musiał zdążyć z przygotowaniem dokumentacji projektowej i uzyskaniem niezbędnych pozwoleń.

M. Wroński
Mikołów Tory

Około 20 kilometrów dodatkowego toru, trzy nowe przystanki na terenie Mikołowa (Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza), dodatkowy tor w Łaziskach Górnych – takie mają efekty prac na odcinku między Katowicami Ligotą a Orzeszem Jaśkowicami.

Jest umowa na drugi tor między Katowicami Ligotą i Orzeszem Jaśkowicami

Umowę na zaprojektowanie tego zadania podpisano w poniedziałek (9 października 2023 r.) na dworcu PKP w Katowicach. To piąta z ośmiu zlokalizowanych na terenie województwa śląskiego inwestycji z programu Kolej Plus, dla której na przestrzeni kilku miesięcy podpisano taką umowę.

Na przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych pozwoleń wykonawca ma dwa i pół roku. Same prace w terenie powinny rozpocząć się w roku 2026 i zakończyć do roku 2029.

- Obecnie jest to linia jednotorowa o słabej przepustowości, docelowo będzie linią dwutorową na całej długości. Zakładamy, że po przebudowie węzła Katowice będzie możliwość uruchamiania pociągów w godzinach szczytu nawet co 15 minut, podczas gdy teraz jeżdżą co godzinę – dwie – podkreślał prezes PKP PLK, Ireneusz Merchel.

Dodajmy, że linią z katowickiej Ligoty przez Mikołów i Orzesze kursują pociągi do Rybnika i Raciborza, a także do Wodzisławia Śląskiego, Chałupek i dalej do czeskiego Bohumina.

Część pieniędzy dołożyła Metropolia

Całość przedsięwzięcia kosztować ma ponad 460 mln zł, z czego 115 mln zł (czyli ponad 25 proc.) stanowi wkład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz samorządu wojewódzkiego.

- To inwestycja na kolejne dziesiątki lat, aby transport był ekologiczny, przyjemny i wygodny - podkreślał Wojciech Dinges, pełnomocnik zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ds. transportu szynowego.

Do podpisania zostały jeszcze umowy na realizację trzech zlokalizowanych w naszym regionie zadań z programu Kolej Plus tj.

  1. odbudowy linii Pyskowice – Pyskowice Miasto,
  2. rewitalizacji linii Gliwice – Ruda Śląska Kochłowice – Katowice Ligota
  3. rewitalizacji linii Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice wraz z jej odbudową na odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza.

Jak informuje PKP PLK, dla zadań tych prowadzone jest postępowanie przetargowe.

Katowice Dworzec PKP

Może Cię zainteresować:

Nowe inwestycje kolejowe w Katowicach. Do Tychów pojedziesz przez Murcki, do Gliwic przez Kochłowice

Autor: Michał Wroński

07/12/2022

Przystanek Miasteczko Śląskie na linii kolejowej przez Pyrzowice fot Szymon Grochowski PKP PLK

Może Cię zainteresować:

Kolej do Pyrzowic kosztować będzie grube miliony. A efekty? Jeden pociąg na... dwie godziny. „To częstotliwość prowincjonalna”

Autor: Michał Wroński

08/09/2023

Wisła Dworzec kolejowy po renowacji

Może Cię zainteresować:

Połączenie architektury z początków XX wieku z nowoczesnością: stacja kolejowa w Wiśle Uzdrowisku w finale konkursu na „Dworzec Roku”

Autor: Michał Wroński

03/10/2023

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon