Katowice. Autonomiczny bus (bez kierowcy) jeździ w Dolinie Trzech Stawów. Na razie to tylko testy

Przyszłość transportu objawiła się w katowickiej Dolinie Trzech Stawów. Rozpoczęły się tu testy autonomicznego busa, jeżdżącego bez kierowcy. Jeśli wypadną pozytywnie, wiosną 2024 r. zostanie uruchomiony dwutygodniowy program pilotażowy z regularnymi kursami z pasażerami.

PKM Katowice i nawiązał współpracę z gliwicką firmą, która wyprodukowała pojazd autonomiczny – Blees BB-1. W Dolinie Trzech Stawów trwają jego testy w terenie.

Bus wygląda jakby przybył do nas z przyszłości

Twórcą pojazdu jest gliwicki start-up Blees. Podobne testy będą się też odbywać w Gliwicach.

Więcej:

Podczas jazd testowych w katowickiej Dolinie Trzech Stawów pojazd porusza się po trasie o długości 2 km, która rozpoczyna się na parkingu w Muchowcu przy popularnej rolkostradzie. Na potrzeby testów został wydzielony środkowy pas trasy. Testy odbywają się codziennie, w godzinach 8.00-16.00, do piątku 3 listopada, a więc w dniach i godzinach, kiedy ruch na rolkostradzie jest mniejszy. Na terenie, po którym porusza się pojazd, rozmieszczone zostały tablice informacyjne oraz znaki ostrzegawcze. Jeśli testy wypadną pozytywnie, wiosną zostanie uruchomiony dwutygodniowy program pilotażowy, podczas którego zostaną wyznaczone przystanki wzdłuż ul. Trzech Stawów, gdzie będą odbywały się regularne kursy z pasażerami.

Bezemisyjny, bezgłośny i autonomiczny transport miejski

Pojazd autonomiczny, który jest testowany, ma napęd elektryczny. Jego zasięg to ok. 200 km, a moc maksymalna wynosi 150 kW. Dodatkowo prawie nie emituje hałasu. Może przewieźć 15 osób, maksymalna prędkość, którą może rozwinąć to 25 km/h. System, w który pojazd został wyposażony, umożliwia mu samodzielną jazdę i obsługę zaprogramowanych tras.

- Blees BB-1 to pierwszy polski autonomiczny minibus, a zastosowane w nim rozwiązania plasują go nie tylko w europejskiej, ale również światowej czołówce takich pojazdów. Katowice są pierwszym miastem, które testuje BB-1. To pojazd płynnie i bezpiecznie poruszający się po drogach, wykorzystujący technologię pozwalającą na samodzielne poruszanie się na zdefiniowanych trasach, wykrywanie przeszkód oraz innych uczestników ruchu - mówi Łukasz Wójcik, CTO BLEES Sp. z o.o., który był odpowiedzialny za stworzenie pojazdu. – W tego typu projektach konieczne jest zaangażowanie ze strony otwartych, ambitnych miast, takich jak Katowice. To właśnie dzięki ich wsparciu i chęci współpracy z nowatorskimi, innowacyjnymi firmami jest fundamentem kierunku zmian, ku lepszej przyszłości - dodaje.

Pojazd jest wyposażony w zaawansowane technologicznie sensory, systemy rozpoznawania obiektów 3D oraz sztuczną inteligencję. Kluczowym elementem umożliwiającym autonomiczną jazdę jest zaawansowany system lokalizacji, pozwalający na nawet centymetrową dokładność. Przed wdrożeniem pojazdu do ruchu zostanie on także wyposażony w mapy wysokiej rozdzielczości, które rozszerzają wiedzę o terenie – m.in. o wysokości czy występującej tu infrastrukturze.

W autobusie znajduje się m.in. 11 kamer, 4 radary, odbiorniki i czujniki w różnych zakresach, dzięki czemu pojazd może pracować w zmiennych warunkach pogodowych i oświetleniowych. Zasięg czujników nakłada się na siebie, co dodatkowo zwiększa poziom bezpieczeństwa. Obserwują one sytuację zarówno wewnątrz pojazdu, jak i na zewnątrz. Pojazd wykrywa znajdujące się na trasie przeszkody i innych użytkowników ruchu i może dostosować do nich swoją pracę – zwalniać, przyspieszać, hamować zależnie od sytuacji na drodze. To m.in. eliminuje problem „martwego pola”. Cała praca pojazdu jest monitorowana przez moduł nadzoru, który czuwa nad bezpieczeństwem wszystkich uczestników ruchu.

W trakcie testów na pokładzie znajduje się operator, który w razie nieprzewidzianych sytuacji może przejąć kontrolę nad pojazdem. Po wdrożeniu do normalnego ruchu operator będzie mógł nadzorować flotę do 10 pojazdów z centrum zdalnego sterowania.

Pojazdy autonomiczne usprawnią komunikację miejską?

- Dziś jeszcze nie wiemy, jak będzie wyglądał transport przyszłości, ale musimy już się nad tym zastanawiać, aby nie zostać w tyle. Jako największy przewoźnik w regionie chcemy być pionierami i testujemy różne innowacyjne rozwiązania. Obecnie myślimy nad tym, aby w przyszłości tabor klasyczny uzupełnić taborem autonomicznym, co pozwoli zagęścić siatkę połączeń, a to zwiększy atrakcyjność komunikacji zbiorowej, ponieważ w więcej miejsc będzie można dojechać autobusami. Pojazdy autonomiczne stwarzają szansę na ograniczenie kosztów transportu oraz są realną odpowiedzią na deficyt kierowców – podkreśla Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Pumptruck budowa dolina trzech stawow katowice 01

Może Cię zainteresować:

Pumptruck i ścianka do gry w tenisa powstają w Dolinie Trzech Stawów. Będą gotowe na wiosnę 2024 r.

Autor: Katarzyna Pachelska

27/10/2023

Hotel dworcowa katowice wizualizacja

Może Cię zainteresować:

Katowice. Nowy kompleks hotelowy w kamienicach przy Dworcowej. Inwestor, firma Epione, złożył wniosek o pozwolenie na budowę. Obiekt zaprojektował Tomasz Konior

Autor: Katarzyna Pachelska

24/10/2023

Zmiany parkowanie katowice

Może Cię zainteresować:

Od 1 grudnia 2023 roku zmienią się zasady parkowania w Katowicach. Będą dwie strefy płatnego parkowania: A i B

Autor: Redakcja

23/10/2023

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon