26 października 2025 r. weszła w życie korekta jesiennego rozkładu jazdy, a wraz z nią do Ochojca, Murcek, Kostuchny i podleskiej Dąbrowy, czyli na linię 142, wróciły pociągi pasażerskie. Niestety - tylko na miesiąc. Ten okres właśnie się kończy. 26 listopada jest ostatnim dniem kursowania tędy pociągów Kolei Śląskich.
Linia 142 to alternatywna wobec prowadzącej przez Piotrowice głównej linii 139 trasa, na której ruch pasażerski został zawieszony w roku 1994 i od tego czasu pociągi tego typu pojawiają się tam wyłącznie w sytuacjach nadzwyczajnych (np. gdy wiosną 2020 r. prowadzono remont na „głównej” linii z Ligoty do Tychów). Regularnie jadą tędy jedynie pociągi towarowe.
Na cztery nowe przystanki kolejowe, oddane do użytku w 2023 r., wydano 9 mln zł z rządowego programu. PKP PLK tłumaczyło, że podjęło się tej inwestycji, gdyż Śląski Urząd Marszałkowski (a to on dopłaca do kolejowych przewozów regionalnych) deklarował, iż po jej zakończeniu będą na tej linii uruchamiane co najmniej cztery pary pociągów. Ale żadnego nie uruchomiono (czasami jedynie przez Ochojec przejeżdżał pociąg Intercity, omijający główną stację w Katowicach, ale się tu nie zatrzymywał).
21 pociągów Kolei Śląskich dziennie jedzie do dzisiaj linią 142
Linią 142 od 26 października kursują wybrane (w sumie 21 dziennie) pociągi łączące Katowice z Żywcem, Zwardoniem, Wisłą i Tychami. Połączenia są realizowane w związku z ograniczoną przepustowością na odcinku Katowice Ligota – Mąkołowiec linii 139, gdzie prace remontowe prowadzi PKP PLK.
– Ruch linią 142 ma charakter uzupełniający, a podstawowa obsługa pasażerów nadal jest realizowana trasą przez Piotrowice i Podlesie – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich
Na nowej objazdowej trasie składy Kolei Śląskich obsługują przystanki:
- Katowice Ochojec,
- Katowice Murcki,
- Katowice Kostuchna,
- Katowice Podlesie Dąbrowa.

Regularne połączenia pasażerskie na tej linii możliwe dopiero po zakończeniu inwestycji PKP PLK
Czas przejazdu nową trasą z Tychów do centrum Katowic to około 30 minut, czyli o 10 minut dłużej niż podstawową trasą przez Piotrowice i Podlesie.
Z Ochojca do Tychów pociąg jedzie od 17 do nawet 32 minut - lepiej więc wcześniej sprawdzić czas przejazdu, żeby się nie naciąć.
– Ze względu na wydłużony czas przejazdu, w porannym szczycie komunikacyjnym utrzymano kursy podstawową linią 139, aby zapewnić możliwie najkrótszy czas dojazdu do Katowic – tłumaczy Bartłomiej Wnuk. – Skierowanie części połączeń na linię 142 pozwala nam utrzymać regularność kursowania pociągów Kolei Śląskich w kierunku Tychów mimo prowadzonych przez PKP PLK prac torowych. I choć na tym etapie linia 142 pełni przede wszystkim funkcję trasy objazdowej, to będziemy pilnie przyglądać się zainteresowaniu pasażerów nowymi przystankami. Uruchomienie stałych codziennych połączeń do stacji Katowice i w kierunku Tychów z przystanków położonych przy linii kolejowej nr 142 będzie możliwe po zakończeniu inwestycji prowadzonej przez PKP PLK – dodaje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Jednak trudno, by z tej linii masowo korzystali mieszkańcy południowych dzielnic Katowic czy Tychów, skoro pociągi nie jadą tędy w godzinach szczytu.
Cena biletu jednorazowego na trasie Katowice – Tychy Lodowisko przez linię 142 to 8 zł. Bilety dostępne są również w aplikacji „Kaeśka”, w której obowiązuje 10 proc. zniżki na bilety jednorazowe, okresowe oraz wybrane oferty specjalne.
Może Cię zainteresować:
Katowice: Nowa infrastruktura rowerowa w Szopienicach, wzdłuż ulicy Morawa, już prawie gotowa
Może Cię zainteresować:
