Nowa infrastruktura rowerowa w Szopienicach już prawie gotowa
– Katowicka sieć infrastruktury rowerowej stale się powiększa i jej długość przekracza już 200 km. Konsekwentnie łączymy istniejące odcinki, tworząc coraz bardziej spójną i funkcjonalną infrastrukturę. Dzięki temu mieszkanki i mieszkańcy mogą przemieszczać się po mieście rowerem szybciej, wygodniej i przede wszystkim bezpieczniej - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Dobiegają końca prace wzdłuż ul. Morawa, co pozwoli na połączenie istniejącej już infrastruktury rowerowej w Szopienicach-Burowcu, natomiast do przetargu na połączenie rowerowe w części ul. Francuskiej wpłynęło aż 13 ofert i wszystkie mieszczą się w zaplanowanym na ten cel budżecie – dodaje prezydent.
Wybudowany właśnie blisko kilometrowej długości odcinek infrastruktury rowerowej poprowadzony został wzdłuż ul. Morawa, pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Brynicy oraz z ul. Sosnowiecką.
Nowa droga łączy istniejące odcinki wzdłuż tych dwóch ulic tworząc spójny, całkiem spory fragment sieci. Dzięki niej rowerzysta może przejechać przygotowaną dla niego trasą od stawu Morawa aż do Doliny Trzech Stawów lub w kierunku Giszowca, gdzie – po krótkiej przejażdżce w ruchu ogólnym – dotrze do początku pierwszej katowickiej velostrady.
- Nowy odcinek w Szopienicach ma prawie kilometr długości. Obok drogi rowerowej są teraz wyremontowane chodniki, a tam gdzie uwarunkowania przestrzenne na to nie pozwalały wybudowano drogi dla pieszych i rowerów. Ponadto w rejonie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych zostało zamontowane oświetlenie LED, by poprawić widoczność, a tym samym bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu – mówi Agnieszka Dutkiewicz, dyrektor ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.
Zakres prac objął też przebudowę skrzyżowania ulic Morawa z ulicami Brynicy, Kantorówny, Przelotową, budowę kanału technologicznego, przebudowę zatoki autobusowej, sygnalizacji świetlnej oraz kanalizacji deszczowej. Z końcem października wykonawca zgłosił zakończenie robót budowlanych. Obecnie trwa procedura odbiorowa i prace porządkowe. Umowny termin wykonania zadania to koniec grudnia br. Wartość tej inwestycji to ok. 4 mln zł.

Powstają projekty dla kolejnych dróg
Trwa też projektowanie kolejnych trzech odcinków w różnych rejonach miasta.
Pierwszy (1 km) będzie poprowadzony wzdłuż ul. Pukowca i ul. Żeliwnej i połączy Ośrodek Rekreacyjno-Wypoczynkowy Bugla z istniejącymi już drogami rowerowymi.
Drugi (ok. 1,8 km) ma prowadzić wzdłuż ul. Armii Krajowej i Piotrowickiej, od skrzyżowania ul. Armii Krajowej i ul. Jankego do skrzyżowania ul. Piotrowickiej z ul. Słupską i ul. Poleską.
Trzeci (niespełna 1 km) to połączenie trasy rowerowej nr 2, trasy rowerowej nr 122 oraz przystanku kolejowego Kokociniec. Zaprojektowana zostanie droga dla rowerów wraz z ciągiem pieszym, ale planowana jest także przebudowa ul. Szadoka.
13 firm chce wybudować drogę rowerową wzdłuż Francuskiej
Nowy droga dla jednośladów ma zostać zrealizowana również wzdłuż ul. Francuskiej. Mowa tu o brakującym odcinku pomiędzy lotniskiem Muchowiec a ul. Damrota. Będzie miał długość około kilometra i połączy ze sobą istniejące już trasy, m.in. tę wzdłuż lotniska, która prowadzi w kierunku velostrady łączącej Brynów z Giszowcem. Na prawie całej długości droga będzie odseparowana od ruchu pieszych, wyjątek będzie stanowił około dwustumetrowy odcinek w rejonie autostrady A4, gdzie powstanie wspólna droga dla pieszych i rowerów. Przetarg na roboty budowlane cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Swoje oferty złożyło w nim 13 wykonawców, a ich wartość waha się od 7,86 mln zł do 10,4 mln zł. Budżet na tę inwestycję wynosi 11,04 mln zł, a czas realizacji to 13 miesięcy. Obecnie trwają prace komisji przetargowe związane z analizą złożonych ofert i wyborem wykonawcy.
Inwestycje
wzdłuż ul. Morawa oraz w ciągu ul. Francuskiej są realizowane w
ramach projektu pn. „Katowicka Infrastruktura Rowerowa - Wspieranie
zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej”, w konkursie
nr FESL.03.02-IZ.01-093/24 w ramach Priorytetu III Fundusze
Europejskie dla zrównoważonej mobilności, Działanie FESL.03.02
Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT (Subregion
Centralny).
Może Cię zainteresować:
Jarmark Bożonarodzeniowy w Katowicach już wystartował. Będzie na Rynku aż do 6 stycznia 2026 r.
Może Cię zainteresować:
