W Katowicach trwa wielka przebudowa węzła kolejowego. Od Szopienic po Ligotę i Załęże widać zaawansowane prace nie tylko na kluczowej linii E 65, ale też na pobocznych, w tym Katowice Muchowiec – Panewniki (linia 171). Najbardziej na razie zmienia się okolica na zachód od głównego dworca PKP, gdzie powstaje w sumie aż 8 nowych wiaduktów kolejowych.
Inwestycja w Katowicach obejmuje także m.in. budowę ponad 22 km nowych torów w celu oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, wymianę ok. 96 km torów, ok. 133 km sieci trakcyjnej, 267 rozjazdów i budowę oraz przebudowę 140 obiektów inżynieryjnych. Koszt modernizacji tego odcinka wyniesie ok. 3,4 mld zł netto, z czego 85 proc. pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF.
Do przebudowy (co oznacza w praktyce wyburzenie i wybudowanie na nowo) wyznaczono w pierwszej kolejności, od jesieni 2024 r., 6 wiaduktów:
- Wiadukt drogowo-kolejowy, ul. Bagienna,
- Wiadukt kolejowo-drogowy, ul. Graniczna
- Wiadukt kolejowo-drogowy, ul. Mikołowska,
- Wiadukt kolejowo-drogowy, ul. Kłodnicka,
- Wiadukt kolejowy, ul. Przodowników,
- Wiadukt kolejowo-drogowy, ul. Załęska
Do nich doszedł też od 16 czerwca 2025 r. wiadukt drogowo-kolejowy w ciągu ulicy Dobrego Urobku w Załęskiej Hałdzie, przy terenie KWK "Wujek", co wiąże się z zamknięciem tej ważnej ulicy, łączącej Brynów i Ligotę z ulicą Bocheńskiego i autostradą A4.
I właśnie z powodu wyłączonego z użytku (dla samochodów, bo ruch kolejowy pod nim jest utrzymany) wiaduktu na ul. Dobrego Urobku otwarcie dwóch wiaduktów z paczki pierwszych sześciu, czyli tych na ul. Załęskiej i Przodowników nic nie da kierowcom, ewentualnie nieco ułatwi życie tylko mieszkańcom ulicy Załęskiej. Ulicą Załęską od Ligoty i Brynowa bowiem dostaniemy się tylko do ul. Wincentego Pola i Dziewięciu z Wujka, a one i tak prowadzą w tym momencie tylko do zapchanej Ligockiej lub obok KWK "Wujek" wąskim odcinkiem jednokierunkowej ul. Wincentego Pola na skrzyżowanie ul. Ligockiej z Mikołowską, Brynowską. I koło się zamyka. Ulica Załęska stanie się tylko równoległą drogą dla fragmentu ulicy Ligockiej, która i tak będzie zakorkowana.
Na razie południowe dzielnice Katowic nie odczuwają za bardzo zamknięcia ul. Dobrego Urobku, bo zaczął się już sezon urlopowy, ale od września i października można się spodziewać megakorków od Mikołowskiej do Ligockiej, i w przeciwną stronę.
Wiadukty nad Załęską i Przodowników mają być oddane do użytku do końca sierpnia
PKP PLK zapewnia, że te dwa obiekty zostaną oddane do użytku tak jak zapowiedziano na początku, czyli do końca sierpnia 2025 r.
- Przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Załęską potrwa do końca sierpnia, co oznacza że od początku września ruch kołowy i pieszy pod wiaduktem zostanie wznowiony - zapewnia Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK. - W ramach realizowanego zadania rozebrany został stary obiekt wraz z fundamentami, a w jego miejsce zostały już wybudowane nowe podpory. Obecnie trwają prace związane z ustrojem nośnym. Jednocześnie rozpoczęto zasypywanie podpór, aby umożliwić budowę nasypu na dojazdach do obiektu. Ten zakres prac spowodował konieczność likwidacji tymczasowego przejścia dla pieszych, które po zamontowaniu belek ustroju nośnego i wykonaniu prac zabezpieczających zostało przełożone pod obiekt. Ten zakres prac musiał być zrealizowany przy wstrzymanym ruchu pieszych - dodaje Hamarnik.
Przejście na ul. Załęskiej od 17 czerwca jest ponownie otwarte i tak pozostanie już do końca realizacji tego obiektu.
Wiadukt kolejowy nad linią kolejową na ul. Przodowników również ma być otwarty do końca sierpnia. Nowy obiekt, wraz z sąsiednim nad ulicą Załęską, ma dać nieco ulgi trzeszczącej w szwach sieci kolejowej w Katowicach. Po zakończeniu prac, od września 2025 r., PKP PLK planuje wykorzystać tę linię jako dodatkowy objazd dla pociągów w związku z przebudową katowickiego węzła kolejowego, bo umożliwia połączenie Sosnowca, Dąbrowy Górniczej czy Jaworzna Szczakowej z Rudą Śląską, Zabrzem i dalej Gliwicami bez konieczności wjazdu do stacji Katowice. Dzięki przebudowie wiaduktu na ul. Przodowników obecny układ 3-torowy zmieni się na 4-torowy, zwiększy się przepustowość, a więc na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Będą mogły jechać szybciej, nawet 100 km/h.

Może Cię zainteresować: