Tory na wiaduktach w centrum Katowic. Konstrukcje już powstają niedaleko dworca PKP. Zdjęcia z drona

Trwa przebudowa katowickiego węzła kolejowego. W centrum Katowic, niedaleko dworca, powstają konstrukcje wiaduktów, którymi zostaną poprowadzone dodatkowe tory. Będzie ich w sumie aż osiem. Ta część śródmieścia zmieni się nie do poznania.

Kto przechodzi lub przejeżdża ulicą Marii Goeppert-Mayer albo czeka na autobus na Dworcu Sądowa, pewnie dziwi się, co to za wielkie konstrukcje powstają na terenie kolejowym, niedaleko katowickiego głównego dworca PKP.

To teren wielkiej inwestycji, wchodzącej w skład przebudowy katowickiego węzła kolejowego. Ale o ile dużo mówi się o remontach wiaduktów kolejowo-drogowych w różnych częściach Katowic, to mało o tym, że w jej ramach powstają nowe wiadukty, i to w znacznej liczbie.

Co wznoszą kolejowi budowlańcy na zachód od dworca PKP?

- Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, na których łącznie znajdą się cztery tory - informuje nas Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Pozostałe tory zostaną poprowadzone „dołem”. Nowobudowane obiekty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów, pasażerskich i towarowych.

Nowe wiadukty kolejowe mają obsługiwać ruch w kierunku zachodnim, czyli do Gliwic, Opola i Wrocławia oraz w kierunku południowym - do Tychów, Bielsko-Białej i do granicy z Republiką Czeską.

- Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory dodaje Katarzyna Głowacka.

Tę część inwestycji realizują wspólnie firmy Intop Warszawa i Torpol. Widoczny na zdjęciach obiekt bardziej oddalony od dworca PKP to wiaduktu WK-10. W marcu zakończono prace żelbetowe podpór, montowano konstrukcję stalową ustroju nośnego i trwały prace spawalnicze.

Gdy powstaną wszystkie wiadukty, ta część Katowic zmieni się nie do poznania, zwłaszcza że wyburzono też niektóre budynki kolejowe, które stały w sąsiedztwie ul. Goeppert-Mayer i skrzyżowania z Mikołowską.

Modernizacja linii kolejowej E65 (Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice)

- Realizujemy wielką inwestycję na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, dzięki której podróżni zyskają lepszy dostęp do ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów - uzupełnia Katarzyna Głowacka.

Modernizacja linii kolejowej E65 (Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice) zakłada przekształcenie układu torowego z dwutorowego na czterotorowy, przebudowę ok. 100 km torów i 270 rozjazdów, wzmocnienie podtorza z wykorzystaniem ok. 800 000 m3 wykopów i 650 000 m3 nasypów, oraz zainstalowanie ponad 130 km nowej sieci trakcyjnej.

Przebudowie lub modernizacji ulegnie ponad 120 obiektów inżynieryjnych, a także modernizacja 14 peronów na 5 stacjach. Dodatkowo powstanie 6 całkowicie nowych peronów, a wszystkie stacje wyposażone zostaną w nowoczesne systemy oświetlenia i informacji dla podróżnych.

Ledowe oswietlenie droga

Może Cię zainteresować:

Będzie jaśniej na S86 Katowice-Sosnowiec. Ledowe oświetlenie za prawie 9 mln zł ma być zamontowane w ciągu 13 miesięcy

Autor: Katarzyna Pachelska

18/04/2025

Dworzec gliwice

Może Cię zainteresować:

Będzie alternatywne połączenie kolejowe Gliwice – Katowice

Autor: Maciej Poloczek

17/04/2025

Katowice Stacja PKP

Może Cię zainteresować:

Przed nami całe lata rozkopanych Katowic. W imię czego mamy to znosić? No dobra, oto sześć powodów

Autor: Michał Wroński

30/08/2024

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon
Reklama