Katowice w 1989 roku z lotu ptaka. Zdjęcia. Pamiętasz takie centrum Katowic?

Jak wyglądały Katowice u schyłku PRL-u - można obejrzeć na zdjęciach lotniczych ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Zobaczcie, jak ponad 30 lat temu wyglądał Rynek ze Skarbkiemi Zenitem, rondo jeszcze bez kopuły, wieże Stalexportu czy okolice placu Sejmu Śląskiego. Zdjęcia.

Dzięki tym zdjęciom można się przenieść w czasie o 32 lata, do 1989 roku, i przypomnieć sobie, jak wyglądały Katowice u schyłku PRL-u.

Centrum Katowic na zdjęciach lotniczych z 1989 roku

Rynek przypominał wielką zajezdnię tramwajową, prawie bez grama zieleni. Dom Prasy jeszcze gościł różnorodne redakcje i miał charakterystyczne żółte okna, a przed nim można było parkować auta. Na zdjęciu alei Korfantego jeszcze można dostrzec wyburzone później Pałac Ślubów i budynek DOKP koło ronda i Spodka. Na innej fotografii dostrzeżemy dziś wielkiego nieobecnego - Hotel Silesia. Wieże Stalexportu jeszcze królowały wysokością w Katowicach - dziś są już w cieni powstającego w bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu Global Office Park. A budynek Sejmiku Śląskiego był jeszcze szarobury, dziś cieszy oczy wyczyszczoną elewacją z piaskowca.

Fotografie lotnicze centrum Katowic, które prezentujemy poniżej, znajdują się w zasobach Narodowego Archiwum Cyfrowego. Katowice w 1989 roku uwiecznił Lech Zielaskowski, fotograf pasjonujący się fotografią lotniczą.

On i jego zespół dokumentował głównie architekturę i przemysł miast Polski od połowy lat 50. do końca lat 90. XX w., ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa i przemysłu lotniczego. Występują również zdjęcia z uroczystości kościelnych, zwłaszcza trzech pierwszych pielgrzymek papieża Jana Pawła II do Polski, oraz planów filmowych i wydarzeń kulturalnych. Zielaskowski i jego team fotografował różne miasta Polski, w Katowicach nie tylko centrum, ale też takie dzielnice jak Ligota.

Kim był Lech Zielaskowski, autor zdjęć

Lech Zielaskowski urodził się 3 kwietnia 1937 r. w Warszawie. Podczas okupacji niemieckiej mieszkał z matką na Żoliborzu, skąd został wysiedlony po kapitulacji powstania warszawskiego. W 1945 r. powrócił wraz z matką do swojego mieszkania i podjął naukę w szkole Towarzystwa Przyjaciół Dzieci nr 1. W latach szkolnych wykonał swoje pierwsze fotografie, które umieszczał w szkolnych gazetkach i kronikach fotograficznych. W 1956 r. zdał maturę, po czym został w 1957 r. powołany do służby wojskowej w Marynarce Wojennej. Po rocznym szkoleniu otrzymał skierowanie do pracy jako fotoreporter w Tygodniku Marynarki Wojennej „Bandera”. Po zwolnieniu z wojska wrócił do Warszawy i od 1 stycznia 1960 r. rozpoczął pracę w Wytwórni Filmowej „Czołówka” na etacie asystenta operatora obrazu u boku Witolda Sobocińskiego . W roku 1968 otrzymał prawo do debiutu, a w roku 1969 uzyskał III kategorię operatora filmowego. W latach 70. ukończył studia, a następnie podyplomowe studium na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. W charakterze współpracy operatorskiej pracował przy filmach fabularnych „Czerwone berety” (1962) i „Wszystko na sprzedaż” (1968). Wykonywał też zdjęcia do filmów dokumentalnych i instruktażowych, m.in. „Śladami walki” (1968), „W służbie narodu” (1971), „W defiladowym słońcu” (1973), „Zasady szkolenia w lotach koszących” (1975), „Uwaga, niewybuchy” (1975), „Znaczenie znajomości uzbrojenia czołgu” (1977), „Obrona cywilna w działaniu na rzecz przegrupowania wojsk” (1978), „Dwa lipce” (1979), „Strażacy” (1980), „Ocalić Polskę” (cz. 1 „Niezadowolenie”, cz. 2 „Kryzys”, 1985), „Powrót do gniazda” (1988) . Mieszkał początkowo na Żoliborzu przy ul. Stołecznej 2, a od 1967 r. w nowo wybudowanym punktowcu Ściany Wschodniej przy ul. Świętokrzyskiej 35, gdzie zamieszkiwał aż do śmierci. Współpracował z tygodnikiem „Panorama” i Agencją Fotograficzną Interpress. Jego zdjęcia umieszczano w książkach, na plakatach i w folderach reklamowych polskiego przemysłu lotniczego. Jako fotograf lotniczy spędził zawodowo w powietrzu 200 godzin na samolotach i śmigłowcach, głównie PZL-104 Wilga, PZL-101 Gawron oraz Mil Mi-2. Posiadał akredytację Międzynarodowych Salonów Lotniczych, współpracował z PLL LOT, realizując materiały reklamowe na potrzeby linii lotniczych . Fotografował również uroczystości kościelne podczas pielgrzymek papieża Jana Pawła II do Polski w latach 1979–1987. Był także autorem zdjęć specjalnych (lotniczych) do filmów „Odwet” (1982) i „V.I.P.” (1991) oraz serialu „Ekstradycja 2” (1996–1997). W 1989 r. założył Agencję Fotograficzną „LIZ”. Był autorem wielu albumów m.in. The Sky Travel, Polska z lotu ptaka, Podniebne impresje, Lot nad Polską. Ostatnie fotografie Lech Zielaskowski wykonał ok. 2003 r. Zmarł w Warszawie 20 lipca 2011 r. i został pochowany na Cmentarzu Bródnowskim .

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon