Katowice wybudują infrastrukturę rowerową w ciągu części ul. Francuskiej
– Katowicka sieć infrastruktury rowerowej stale się powiększa i jej długość przekracza już 200 km. Konsekwentnie łączymy istniejące odcinki, tworząc coraz bardziej spójną i funkcjonalną infrastrukturę. Dzięki temu mieszkanki i mieszkańcy mogą przemieszczać się po mieście rowerem szybciej, wygodniej i przede wszystkim bezpieczniej - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. - Tylko w ubiegłym roku, w Katowicach zrealizowane zostały inwestycje w infrastrukturę rowerową o łącznej wartości ponad 29 mln zł, co pozwoliło zwiększyć jej długość o 12 km – dodaje prezydent.
Nowe połączenie rowerowe
Planowane połączenie rowerowe będzie miało około 1 km długości i połączy istniejące drogi rowerowe w rejonie lotniska Muchowiec z infrastrukturą rowerową przy ul. Ceglanej i na ul. Damrota. Na prawie całej długości droga będzie odseparowana od ruchu pieszych, wyjątek będzie stanowił około dwustumetrowy odcinek w rejonie autostrady A4, tu zaprojektowano wspólną drogę dla pieszych i rowerów. Na realizację zadania wybrany wykonawca będzie miał 13 miesięcy od podpisania umowy.
– Inwestycja obejmuje budowę m.in. drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów, chodnika, oświetlenia ulicznego, kanału technologicznego, oraz niezbędną przebudowę infrastruktury, w tym zatoki autobusowej – mówi Agnieszka Dutkiewicz, dyrektor ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.
Droga rowerowa od ul. Lotnisko do skrzyżowania z ul. Ceglaną będzie prowadzona wschodnią stroną ulicy. W tym punkcie zostanie przeniesiona na drugą stronę, a także połączona z istniejącą infrastrukturą biegnącą w kierunku ul. Meteorologów. Rowerzyści chcący dojechać do osiedla Paderewskiego będą stąd prowadzeni zachodnią częścią ul. Francuskiej do skrzyżowania z ul. Damrota. Tam na drugą stronę przedostaną się przejazdami rowerowymi, które powstaną przy istniejących już przejściach dla pieszych.
Zakres inwestycji obejmuje również prace dodatkowe. Tuż przed skrzyżowaniem z łącznikiem z autostradą A4 powstanie odnoga prowadząca w kierunku budynków użyteczności publicznej przy ul. Francuskiej 70 i 70a. Wraz z budową drogi dla rowerów odnowione zostaną nawierzchnie chodników oraz infrastruktura techniczna.
Dla rowerzystów
Oprócz budowy kolejnych odcinków sieci rowerowej ważne są również prace utrzymaniowe. W ostatnim czasie pracownicy Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach wykonali malowanie znaków poziomych w Szopienicach, Janowie, Ligocie, Panewnikach czy Piotrowicach oraz rozpoczęli działania przy odświeżaniu oznakowania w centrum miasta i Brynowie. Z kolei na ul. Kościuszki, w rejonie skrzyżowania z ul. Ceglaną, przygotowano teren pod ustawienie piątego w Katowicach licznika rowerowego.
Sieć rowerowa rośnie z każdym rokiem
W ubiegłym roku zakończono m.in. budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Granicznej, zrealizowanej z budżetu obywatelskiego oraz pierwszej w mieście velostrady, czyli drogi rowerowej o podwyższonym standardzie, która ma długość 4,4 km i łączy Brynów, Muchowiec oraz Giszowiec.
Obecnie trwa natomiast budowa niemal kilometrowego odcinka połączenia rowerowego wzdłuż ul. Morawa – między ul. Sosnowiecką a ul. Brynicy. Inwestycja, której wartość to około 3,7 mln zł, obejmuje m.in. budowę drogi rowerowej i dróg dla pieszych i rowerów, doświetlenie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych oraz wykonanie chodników i budowę kanału technologicznego. Zakończenie prac planowane jest na koniec bieżącego roku.
Z kolei na odcinku pomiędzy ul. Brynowską i ul. Parkową powstaje infrastruktura pieszo-rowerowa. Roboty, których wartość to 492 000 zł, mają zakończyć się jeszcze w sierpniu, po czym rozpocznie się procedura odbiorowa. To nie jedyna inwestycja prowadzona obecnie w tym miejscu. Również w tym miesiącu mają zakończyć się prace związane z doświetleniem przejść dla pieszych, a ich wartość to 121 000 zł.
Budowa infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Morawa oraz wzdłuż ul. Francuskiej - to zadania realizowane z dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach projektu „Katowicka Infrastruktura Rowerowa – Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej” nr FESL.03.02-IZ.01-0A1G/24 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Priorytet FESL.03 „Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności”. Działanie FESL.03.02 „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska - ZIT”.

Może Cię zainteresować: