Katowicki biurowiec DL Tower z nagrodą w prestiżowym konkursie IDA - International Design Awards. Zdjęcia

Jeden z nowszych katowickich biurowców, DL Tower, zbudowany w dzielnicy Wełnowiec-Józefowiec, został nagrodzony srebrnym medalem w międzynarodowym konkursie IDA - International Design Awards - na najlepszy projekt w kategorii "Budynki komercyjne". Zobaczcie zdjęcia tego nietypowego budynku zbudowanego na planie trójkąta.

Konkurs IDA - International Design Awards - jest organizowany co roku przez Farmani Group z siedzibą w Los Angeles w Kalifornii. W tym roku organizowana była 16. edycja konkursu. Wpłynęło na nią kilkaset zgłoszeń z prawie 80 krajów świata.

Wśród nagrodzonych obiektów znalazł się katowicki biurowiec DL Tower przy al. Korfantego 138. Otrzymał srebrny medal w kategorii "Budynki komercyjne". To projekt pracowni Ostrowscy Architekci z Katowic, zrealizowany przez zespół architektów w składzie: wiodący projektanci: Jarosław Ostrowski, Dagmara Ostrowska, zespół: Marek Fengler, Wojciech Mizeracki, Małgorzata Kulig, Kacper Gron, Patrycja Sławek, Marta Pospiech.

Biurowiec na terenie po Zakładach Graficznych Katowice

Ten budynek wraz z infrastrukturą towarzyszącą powstał na terenie poprzemysłowym dzielnicy Wełnowiec-Józefowiec, w miejscu byłych Zakładów Graficznych Katowice. Został on oddany do użytku pod koniec marca 2022 roku. Oferuje ponad 17 tys. m2 powierzchni komercyjnych - nie tylko biurowych, ale też handlowych, hotelowych i usługowych. Jego właścicielem jest śląska firma DL Invest.

Byliśmy na dachu tego biurowca. Zobaczcie, jakie widoki się stąd rozciągają: Zachwycający widok na tonące w zieleni Katowice z nowego biurowca DL Tower w Wełnowcu

Biurowiec ma 12 pięter, dodatkowe piętro techniczne, i dach na wysokości 14. piętra. Jest pierwszym z trzech, które mają stanąć na działce inwestora, DL Invest. Więcej o planach inwestora: Dwie nowe wieże biurowe powstaną w Wełnowcu, przy al. Korfantego, w ciągu 3 lat, tuż przy DL Tower

Zaokrąglone narożniki jak w matrycy drukowanej

Ciekawą, trójkątną, bryłę, niejako wymusił na projektantach kształt działki. Chodziło też o maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni.

- Inspiracją dla zaokrąglenia narożników budynku stały się charakterystyczne zaokrąglenia spotykane w matrycy drukowanej, stosowanej w maszynach drukarskich rotacyjnych, które były używane w Zakładach Graficznych Katowice. Charakterystyczne miękkie narożniki nadają bryle lekkości i stanowią przyjazną dla oka formę - mówi Jarosław Ostrowski, jeden z głównych architektów DL Tower.

Elegancką w swojej prostocie bryłę budynku, od strony południowej i wschodniej, podcięto na dwie kondygnacje i zastosowano wielkoformatowe szklane płaszczyzny. Takim zabiegiem wyraźnie podkreślono wejście główne do budynku, zlokalizowane w południowo-wschodnim narożniku oraz otworzono przyziemie budynku w kierunku istniejącej zabudowy i głównej arterii komunikacyjnej.

Szczególny nacisk architekci położyli na znalezienie czytelnego układu funkcji, powiązano ją z wyrazistą formą z zaokrąglonymi narożnikami, w całość wkomponowano logiczny układ konstrukcji, pozwalający na elastyczną aranżację wnętrza.

Symetryczny trójkątny rzut budynku tworzą centralnie usytuowany wydzielony trzon komunikacyjno-techniczny z dwoma klatkami schodowymi, holem windowym z 6 windami oraz zaplecze techniczne z szachtami instalacyjnymi.

Czarno-biała ekspresyjna elewacja budynku

Elewację DL Tower ukształtowano w sposób bardzo plastyczny i syntetyczny, posługując się oszczędnymi środkami wyrazu. Postawiono na bryłę w głębokiej czerni z geometrycznym i graficznym rysunkiem, składającym się pionowych nieregularnie rozmieszczonych przeszkleń o zmiennych gabarytach, akcentowanych wyrazistym linearnym rytmem, różnorodnych wertykalnych białych linii.

Monochromatyczny diagram elewacji, oparty na czarno-białej kolorystyce, kształtowany takimi środkami wyrazu, przywołuje na myśl matrycę grafiki artystycznej, opracowanej w technice druku wypukłego w postaci linorytu.

- Tak ekspresyjny rysunek elewacji „linorytu”, sprawia wrażenie stopklatki, jakby dynamiczny ruch na poszczególnych poziomach budynku, został w jednej chwili zatrzymany w kadrze obrazu i stał się walorem definiującym budynek - opisuje Jarosław Ostrowski.

Przyjęta zasada w kształtowaniu tektoniki elewacji, pozwoliła na uzyskanie budynku, który tworzy unikatowy spektakl cieni, nadając fasadzie wysoce przestrzennej cechy i głębi. Przestrzenna ekspozycja elewacji, patrząc pod rożnym kątem, daje odbiorcy różnorodne wrażenia wizualne o bardzo plastycznym wyrazie.

Widok z KTW II 14

Może Cię zainteresować:

Biuro z najpiękniejszym widokiem w Polsce? W wyższej wieży .KTW. Trudno się skupić na pracy

Autor: Katarzyna Pachelska

16/01/2023

Budowa biurowca Uni-Centrum

Może Cię zainteresować:

Altus. 20 lat pierwszego na Śląsku wieżowca wzniesionego na wysokość ponad 120 metrów. Inspiracje? Z Chicago

Autor: Katarzyna Pachelska

26/12/2023

Katowice

Może Cię zainteresować:

Katowice w cieniu... czarnych klocków. Drapacz chmur .KTW II góruje nad okolicą. A do tego Spodek, MCK, Altus, rondo. Zdjęcia z drona

Autor: Katarzyna Pachelska

27/11/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon