Od 26 października 2025 r. wybrane pociągi Kolei Śląskich pojadą objazdem linią kolejową nr 142. Ale tylko przez miesiąc.
Przystanki kolejowe, które od dwóch lat nie widziały pociągu pasażerskiego
Przypomnijmy, że linia 142 to alternatywna wobec prowadzącej przez Piotrowice głównej linii 139 trasa, na której jednak ruch pasażerski został zawieszony w roku 1994 i od tego czasu pociągi tego typu pojawiają się tam wyłącznie w sytuacjach nadzwyczajnych (np. gdy wiosną 2020 r. prowadzono remont na „głównej” linii z Ligoty do Tychów). Regularnie pojawiają się tam jedynie pociągi towarowe.
Na cztery nowe przystanki kolejowe, oddane do użytku w 2023 r., wydano 9 mln zł z rządowego programu. PKP PLK tłumaczyło, że podjęło się tej inwestycji, gdyż Śląski Urząd Marszałkowski (a to on dopłaca do kolejowych przewozów regionalnych) deklarował, iż po jej zakończeniu będą na tej linii uruchamiane co najmniej cztery pary pociągów. Ale żadnego nie uruchomiono (czasami jedynie przez Ochojec przejeżdżał pociąg Intercity, omijający główną stację w Katowicach, ale się tu nie zatrzymywał).
21 pociągów Kolei Śląskich dziennie pojedzie linią 142
Linią 142 będą od 26 października kursować wybrane pociągi łączące Katowice z Żywcem, Zwardoniem, Wisłą i Tychami. Połączenia będą realizowane w związku z ograniczoną przepustowością na odcinku Katowice Ligota – Mąkołowiec linii 139, gdzie prace remontowe prowadzi PKP PLK.
– Ruch linią 142 będzie miał charakter uzupełniający, a podstawowa obsługa pasażerów nadal będzie realizowana trasą przez Piotrowice i Podlesie – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich
Ruch pociągów Kolei Śląskich linią 142 będzie prowadzony planowo do 26 listopada 2025 roku.
W czwartej korekcie rozkładu jazdy, która wejdzie w życie 26 października, trasą Katowice – Tychy linią 142 pojedzie 21 pociągów dziennie.
Na nowej trasie składy Kolei Śląskich obsłużą przystanki:
- Katowice Ochojec,
- Katowice Murcki,
- Katowice Kostuchna,
- Katowice Podlesie Dąbrowa.
Pociągi obsługujące nowe przystanki na linii 142 będą odjeżdżać z Katowic w kierunku południa województwa m.in. o godz. 7:10, 7:41, 9:45 czy 12:47. W przeciwnym kierunku – z Tychów do Katowic – pociągi będą kursować m.in. o godz. 14:14, 15:06, 18:00 czy 20:29.
Czyli nie będzie zbyt wiele pociągów w najbardziej obleganych godzinach porannych i popołudniowych.
Regularne połączenia pasażerskie na tej linii możliwe dopiero po zakończeniu inwestycji PKP PLK
Czas przejazdu nową trasą z Tychów do centrum Katowic to około 30 minut, czyli o 10 minut dłużej niż podstawową trasą przez Piotrowice i Podlesie.
Z Ochojca do Tychów pociąg pojedzie od 17 do nawet 32 minut - lepiej więc wcześniej sprawdzić czas przejazdu, żeby się nie naciąć.
– Ze względu na wydłużony czas przejazdu, w porannym szczycie komunikacyjnym utrzymano kursy podstawową linią 139, aby zapewnić możliwie najkrótszy czas dojazdu do Katowic – tłumaczy Bartłomiej Wnuk. – Skierowanie części połączeń na linię 142 pozwala nam utrzymać regularność kursowania pociągów Kolei Śląskich w kierunku Tychów mimo prowadzonych przez PKP PLK prac torowych. I choć na tym etapie linia 142 pełni przede wszystkim funkcję trasy objazdowej, to będziemy pilnie przyglądać się zainteresowaniu pasażerów nowymi przystankami. Uruchomienie stałych codziennych połączeń do stacji Katowice i w kierunku Tychów z przystanków położonych przy linii kolejowej nr 142 będzie możliwe po zakończeniu inwestycji prowadzonej przez PKP PLK – dodaje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Cena biletu jednorazowego na trasie Katowice – Tychy Lodowisko przez linię 142 to 8 zł. Bilety dostępne są również w aplikacji „Kaeśka”, w której obowiązuje 10 proc. zniżki na bilety jednorazowe, okresowe oraz wybrane oferty specjalne.