Koniec z emocjami jak w rollercoasterze. Torowisko tramwajowe w Katowicach Załężu będzie zmodernizowane

Kolejny remont torowiska w Katowicach na horyzoncie. Tym razem padło na Załęże. Podpisano umowę na remont dość sporego odcinka torów.

Tramwaje Śląskie chyba postanowiły wyremontować na raz pół Katowic. 11 czerwca rozpoczęła się modernizacja torowiska w dzielnicy Dąb: Zaczyna się remont torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Dębie. Zmiany w kursowaniu tramwajów, a wkrótce zaczną się roboty w Załężu.

Przypomnijmy, że szykuje się w Katowicach też budowa nowej (acz krótkiej) linii, która na razie nie wychodzi z fazy ustaleń: Ślimaczy się budowa tramwaju wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach

W Załężu zostanie zmodernizowane torowisko od przystanku Wiśniowa do skrzyżowania z ul. Bracką. Prace mają potrwać do 6 miesięcy.

Pół roku remontu torowiska w dzielnicy Załęże

Zadanie pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Renców w Katowicach na odcinku od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej” jest elementem etapu III „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. W drodze postępowania przetargowego generalnym wykonawcą prac wybrana została firma KZN Rail Sp. z o.o. z Krakowa.

W poniedziałek 13 czerwca 2022 r. w Chorzowie zarząd spółki Tramwaje Śląskie S.A. oraz przedstawiciele firmy KZN Rail podpisali umowę.

– Wydaje mi się, że to jedno z prostszych do realizacji zadań w naszym projekcie inwestycyjnym. Torowisko jest wydzielone, przebiega w miejscu, gdzie pod ziemią nie powinno być kolizji z obcą infrastrukturą, a do tego jest tu sporo miejsca wokół torowiska. Firma KZN Rail już nie raz pokazała, że jest solidnym wykonawcą, tym bardziej liczę na to, że prace w Załężu przebiegać będą sprawnie, szybko i przyniosą oczekiwany efekt – mówi Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Tym oczekiwanym efektem jest przede wszystkim znaczące ograniczenie hałasu, który jest uciążliwy dla okolicznych mieszkańców, i podniesienie komfortu jazdy dla pasażerów tramwajów.

760 m torowiska do przebudowy w Załężu

Odcinek dwutorowej linii tramwajowej przeznaczonej do przebudowy liczy ok. 760 m długości (tj. ok. 1.520 metrów toru pojedynczego). To fragment znajdujący się między zmodernizowanym w ramach poprzedniego projektu inwestycyjnego odcinkiem torowiska wzdłuż ul. Gliwickiej oraz przejazdem przez ul. Bracką.

Nowe torowisko wydzielone wykonane będzie w technologii podsypkowej na podkładach strunobetonowych z zastosowaniem wkładek wibroizolacyjnych i sprężystego montażu szyn. W rejonie przejść dla pieszych i przejazdu torowo-drogowego ułożone zostaną prefabrykowane płyty EPT, przebudowane zostaną perony przystankowe wraz z posadowieniem nowych wiat. Przebudowa obejmie również system zasilania z podstacji Bracka, wymianę sieci trakcyjnej wraz z osprzętem, remont słupów trakcyjnych, wykonanie drenażu torowiska i przebudowę instalacji odwodnienia. Inwestycja będzie realizowana przy maksymalnym utrzymaniu ruchu tramwajowego po jednym torze.

Całość prac powinna zostać wykonana do 13 grudnia 2022 r. Wartość podpisanej umowy wynosi ok. 9,3 mln zł netto (ok. 11,4 mln zł brutto).

Katowice Grundmanna 02

Może Cię zainteresować:

Nowa linia tramwajowa w Katowicach będzie miała... 600 metrów. Tramwaj na południe na miarę naszych możliwości?

Autor: Michał Wroński

17/03/2022

20220607 121046

Może Cię zainteresować:

Panteon Górnośląski skażany na porażkę? Otwarcie muzeum w archikatedrze w Katowicach 19 czerwca

Autor: Teresa Semik

12/06/2022

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon