Niejeden podróżny, czekając na jednym z peronów katowickiego dworca na pociąg, żałuje, że nie wziął ze sobą zatyczek do uszu (bo zapowiedzi pociągów i tak nie słychać). Trwa przebudowa peronu 1 dworca, a co za tym idzie - poziom hałasu na dworcu znacząco wzrósł.
Peron 1 katowickiego dworca otwarty dla podróżnych
Świdrujące mózg dźwięki ciężkich maszyn będą nam jeszcze towarzyszyć, mimo że dzisiaj, 2 lipca (pewnie na inaugurację bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach), PKP już udostępniło podróżnym peron nr 1, zamknięty od października 2024 r. Miał być co prawda gotowy już na początku 2025 roku, ale remont się wydłużył o kilka miesięcy.
Peron 1 jest przeznaczony do obsługi pociągów kończących lub rozpoczynających bieg w Katowicach - regionalnych kursujących w i z kierunku Krakowa i Oświęcimia, a także pociągów dalekobieżnych jadących od strony Sosnowca.
Jak informuje PKP PLK, peron 1 jest dostępny dla wszystkich podróżnych – działa dotychczasowa platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W środkowym tunelu są również schody ruchome. Nowa nawierzchnia z wypukłą fakturą umożliwia korzystanie ze stacji osobom słabowidzącym i niewidomym.
Obiekt został wydłużony do ok. 300 m, głównie w stronę ul. św. Jana. Dzięki temu przy jednym peronie mogą się zatrzymywać się dwa pociągi, co ma zwiększyć przepustowość stacji Katowice.
Teraz czas na modernizację peronu 2
To nie znaczy, że peron jest już skończony. Budowane są jeszcze dwie windy, w tym jedna większa, umożliwiająca przewóz rowerów, nie ma jeszcze wszystkich ławek i poręczy do odpoczynku na stojąco.
To by było na tyle dobrych informacji z dworca. Bo wraz z połowicznym otwarciem peronu 1 został zamknięty peron 2, który również ma przejść podobną modernizację.
Remont peronów katowickiego dworca to część przebudowy linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice (to z kolei część wielkiej inwestycji na szlaku Będzin-Katowice Piotrowice). Cała inwestycja ma potrwać około 3-4 lat i kosztować ok. 7 mld złotych, jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Może Cię zainteresować: