PKP PLK rozwiązuje dwie umowy projektowe dotyczące węzła katowickiego, odcinka Szopienice Płd. - Piotrowice

Zaawansowanie modernizacji katowickiego węzła kolejowego, wielkiej inwestycji PKP PLK, wynosi już ponad 30 proc. Choć przedstawiciele PLK podkreślają, że wszystko idzie zgodnie z planem, pojawił się duży problem. Spółka rozwiązała aż dwie umowy projektowe dotyczące kluczowego odcinka linii E65.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to łącznie ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice jest planowane w 2028 r.

Co już powstało w ramach modernizacji Katowickiego Węzła Kolejowego

Jeszcze niedawno PKP PLK chwaliła się, że zaawansowanie prac wynosi 30 proc., i wszystko idzie zgodnie z planem.

Na stacji Katowice przebudowano peron nr 1, z którego korzystają podróżni. Obiekt został wyposażony w nową nawierzchnię z wypukłą fakturą, są ławki, osłony przed wiatrem i poręcze do odpoczynku na stojąco. Do końca 2025 r. pasażerowie będą mieć do dyspozycji dwie windy, w tym jedną większą, umożliwiającą przewóz rowerów. Aktualnie prace trwają na peronie nr 2, który zostanie wydłużony w stronę ul. św. Jana po to, by przy jednej krawędzi mogły zatrzymywać się dwa pociągi. Powstanie również tunel dla pieszych, łączący stację Katowice z ul. Mikołowską i dalej z Międzynarodowym Dworcem Autobusowym.

Pociągi kursują nowym torem i przejeżdżają po nowo wybudowanych konstrukcjach wiaduktów nad ul. Graniczną i Mikołowską. Ruch drogowy w kierunku centrum miasta na ul. Mikołowskiej zostanie przywrócony w styczniu 2026 r.

Między stacją Katowice a przystankiem Załęże powstaje nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi. Budowane obiekty mają od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów – pasażerskich i towarowych. Widać już konstrukcje pięciu obiektów. Pociągi jadące w i z kierunku Gliwic przejeżdżają pod jednym z nich. Na obiektach zostaną ułożone cztery tory, a pozostałe tory będą poprowadzone „dołem”. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory.

Zakończono budowę nowych wiaduktów kolejowych nad ul. Przodowników i ul. Załęską w Katowicach, po których kursują już pociągi towarowe. Obiekty zostały wybudowane na nowo w ciągu niecałych 10 miesięcy. Kierowcy korzystają z przejazdu pod obiektem na ul. Załęskiej. Droga pod obiektem na ul. Przodowników nadal jest przeznaczona na potrzeby budowy, a przejście dla pieszych i dojazd do ogródków działkowych są możliwe na dotychczasowych warunkach.

PKP PLK rozwiązało dwie umowy projektowe dotyczące węzła katowickiego

Jednak na tym obrazku pojawiły się ostatnio dwie rysy. PKP PLK, jak donosi kolejowyportal.pl, poinformowały o rozwiązaniu dwóch umów z konsorcjami odpowiedzialnymi za opracowanie dokumentacji projektowej dla projektów realizowanych na odcinkach linii kolejowej E65 na terenie województwa śląskiego.

Pierwsza umowa to kontrakt nr 90/106/0005/18/Z/I z 24 stycznia 2018 r., realizowany przez konsorcjum Arcadis sp. z o.o. oraz Mosty Katowice sp. z o.o. Dotyczy on wykonania prac projektowych, uzyskanie decyzji środowiskowej oraz decyzji lokalizacyjnej dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice Piotrowice, w zakresie wykraczającym poza „LOT A”.

Druga umowa to kontrakt nr 90/106/0012/17/Z/I z 24 lutego 2017 r., realizowany przez konsorcjum Arcadis sp. z o.o., MP-Mosty sp. z o.o. oraz Mosty Katowice sp. z o.o., dotyczący opracowania projektów budowlanych i pozyskania niezbędnych pozwoleń dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice Piotrowice w ramach projektu „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 60 i E 65) na obszarze Śląska, Etap I”.

Dlaczego PKP PLK zdecydowała się na taki krok? "Decyzja o rozwiązaniu obu umów została podjęta w związku z rażącym naruszeniem zaufania zamawiającego, wynikającym z opracowania dokumentacji projektowych obarczonych istotnymi błędami. Nieprawidłowości te spowodowały okresowe wstrzymanie realizacji prac w wybranych branżach, wynikające z konieczności wprowadzenia niezbędnych modyfikacji dokumentacji, a także powstanie dodatkowych kosztów po stronie PKP PLK" - informuje zarząd spółki.

Zgodnie za zapisami kontraktów, wykonawcom naliczono znaczące kary umowne. PKP chce teraz szybko wybrać nowych wykonawców, ale jednocześnie wprowadza rozwiązania umożliwiające kontynuację prowadzonych inwestycji bez zakłóceń dla ruchu kolejowego oraz dla otoczenia, w tym ruchu drogowego i pieszego.

Czy ta sytuacja opóźni realizację prac modernizacyjnych katowickiego węzła kolejowego. Wystosowaliśmy takie pytanie do biura prasowego PKP PLK. Czekamy na odpowiedź.

Katowice Dobrego Urobku prace

Może Cię zainteresować:

Nie ma już wiaduktu drogowego na ul. Dobrego Urobku nad torami kolejowymi. Będzie nowy. Wiemy, kiedy ma być udostępniony dla ruchu

Autor: Katarzyna Pachelska

09/11/2025

Sosnowiec. Centrum Handlowe «Rock Park» przy ulicy Jana III Sobieskiego. Wizualizacja. Listopad 2025.

Może Cię zainteresować:

Będzie kolejne centrum handlowe! «Rock Park Sosnowiec» powstanie blisko Szopienic, szczególnie Morawy. Będziecie jeździć?

Autor: Robert Lechowski

26/11/2025

Pociąg na przystanku Kostuchna

Może Cię zainteresować:

Katowice. Dziś ostatni dzień pociągów pasażerskich przez Ochojec, Murcki, Kostuchnę i Podlesie Dąbrowę

Autor: Katarzyna Pachelska

26/11/2025

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon
Reklama