Pociągi Kolei Śląskich jadą już przez Ochojec, Murcki, Kostuchnę i Podlesie Dąbrowę. Ale tylko przez miesiąc

Nieużywane przystanki kolejowe w południowych dzielnicach Katowic odżyły. Od dzisiaj, 26 października, jeżdżą tędy nieliczne (ale jednak) pociągi Kolei Śląśkich, zatrzymując się w Ochojcu, Murckach, Kostuchnie i podleskiej Dąbrowie. Niestety taki stan rzeczy będzie trwał tylko przez miesiąc.

Dzisiaj, 26 października 2025 r. weszła w życie korekta jesiennego rozkładu jazdy, a wraz z nią do Ochojca, Murcek, Kostuchny i podleskiej Dąbrowy, czyli na linię 142, wróciły pociągi pasażerskie. Niestety - tylko na miesiąc.

Wycieczka objazdową trasą z Katowic do Tychów, i dalej na południe

Wybrałam się dzisiaj na wycieczkę tą linią KŚ z Ochojca do Podlesia Dąbrowy. Wyszło dość drogo, bo za normalny bilet tam i z powrotem zapłaciłam prawie 12 zł (aplikacja Kaeśka nie widziała tych połączeń, więc musiałam kupić bilet przez stronę internetową).

O ile pociąg jadący w kierunku Tychów przyjechał na przystanek w Ochojcu zgodnie z rozkładem, to powrotny do Ochojca był opóźniony w Podlesiu Dąbrowie o 17 minut. Za to miał dodatkową atrakcję na trasie, bo między Kostuchną a Murckami przez tory przebiegało całkiem spore stado jeleni. Maszynista musiał zatrzymać skład, a (nieliczni) podróżni mogli podziwiać z okien pociągu te piękne zwierzęta. Swoją drogą, trasa linią 142 wiedzie w większości przez piękny o tej porze roku las. Można nacieszyć oczy kolorami.

Przypomnijmy, że linia 142 to alternatywna wobec prowadzącej przez Piotrowice głównej linii 139 trasa, na której ruch pasażerski został zawieszony w roku 1994 i od tego czasu pociągi tego typu pojawiają się tam wyłącznie w sytuacjach nadzwyczajnych (np. gdy wiosną 2020 r. prowadzono remont na „głównej” linii z Ligoty do Tychów). Regularnie jadą tędy jedynie pociągi towarowe.

Na cztery nowe przystanki kolejowe, oddane do użytku w 2023 r., wydano 9 mln zł z rządowego programu. PKP PLK tłumaczyło, że podjęło się tej inwestycji, gdyż Śląski Urząd Marszałkowski (a to on dopłaca do kolejowych przewozów regionalnych) deklarował, iż po jej zakończeniu będą na tej linii uruchamiane co najmniej cztery pary pociągów. Ale żadnego nie uruchomiono (czasami jedynie przez Ochojec przejeżdżał pociąg Intercity, omijający główną stację w Katowicach, ale się tu nie zatrzymywał).

21 pociągów Kolei Śląskich dziennie jedzie od dzisiaj linią 142

Linią 142 od 26 października kursują wybrane (w simie 21 dziennie) pociągi łączące Katowice z Żywcem, Zwardoniem, Wisłą i Tychami. Połączenia są realizowane w związku z ograniczoną przepustowością na odcinku Katowice Ligota – Mąkołowiec linii 139, gdzie prace remontowe prowadzi PKP PLK.

Ruch linią 142 ma charakter uzupełniający, a podstawowa obsługa pasażerów nadal jest realizowana trasą przez Piotrowice i Podlesiemówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich

Ruch pociągów Kolei Śląskich linią 142 będzie prowadzony planowo tylko przez miesiąc, do 26 listopada 2025 roku.

Na nowej objazdowej trasie składy Kolei Śląskich obsługują przystanki:

  • Katowice Ochojec,
  • Katowice Murcki,
  • Katowice Kostuchna,
  • Katowice Podlesie Dąbrowa.

Regularne połączenia pasażerskie na tej linii możliwe dopiero po zakończeniu inwestycji PKP PLK

Czas przejazdu nową trasą z Tychów do centrum Katowic to około 30 minut, czyli o 10 minut dłużej niż podstawową trasą przez Piotrowice i Podlesie.

Z Ochojca do Tychów pociąg jedzie od 17 do nawet 32 minut - lepiej więc wcześniej sprawdzić czas przejazdu, żeby się nie naciąć.

– Ze względu na wydłużony czas przejazdu, w porannym szczycie komunikacyjnym utrzymano kursy podstawową linią 139, aby zapewnić możliwie najkrótszy czas dojazdu do Katowic – tłumaczy Bartłomiej Wnuk. – Skierowanie części połączeń na linię 142 pozwala nam utrzymać regularność kursowania pociągów Kolei Śląskich w kierunku Tychów mimo prowadzonych przez PKP PLK prac torowych. I choć na tym etapie linia 142 pełni przede wszystkim funkcję trasy objazdowej, to będziemy pilnie przyglądać się zainteresowaniu pasażerów nowymi przystankami. Uruchomienie stałych codziennych połączeń do stacji Katowice i w kierunku Tychów z przystanków położonych przy linii kolejowej nr 142 będzie możliwe po zakończeniu inwestycji prowadzonej przez PKP PLK – dodaje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Jednak trudno, by z tej linii masowo korzystali mieszkańcy południowych dzielnic Katowic czy Tychów, skoro pociągi nie jadą tędy w godzinach szczytu.

Cena biletu jednorazowego na trasie Katowice – Tychy Lodowisko przez linię 142 to 8 zł. Bilety dostępne są również w aplikacji „Kaeśka”, w której obowiązuje 10 proc. zniżki na bilety jednorazowe, okresowe oraz wybrane oferty specjalne.

Stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko

Może Cię zainteresować:

Koleje Śląskie wycięły połączenia z lotniskiem w Pyrzowicach z Gliwic, Katowic i Sosnowca. Dlaczego?

Autor: Katarzyna Pachelska

22/10/2025

Bytom stacja kolejowa 25 Copy

Może Cię zainteresować:

Koniec inwestycji wartej 1,5 miliarda zł. Pociągi jadą jak po maśle linią 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie

Autor: Katarzyna Pachelska

23/10/2025

Odrestaurowana hala peronowa w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Pociągiem Kolei Śląskich pojedziemy z Bytomia na lotnisko w Pyrzowicach już w tym roku! Linia S9 zostanie wydłużona

Autor: Katarzyna Pachelska

22/10/2025

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon
Reklama