Ruch pod wiaduktem na Mikołowskiej wróci wcześniej niż zakładano? PKP PLK i Katowice zapowiadają odblokowanie ulicy na początku 2026 roku

Przedstawiciele PKP PLK i władze Katowic poinformowały w czwartek 22 maja 2025 roku, że przejazd pod remontowanym wiaduktem na ul. Mikołowskiej w Katowicach zostanie otwarty wcześniej niż zakładano. Ruch samochodowy w tym miejscu ma powrócić już na początku 2026 roku. Zapowiedziano także tunel pod peronem nr 1, który połączy stację Katowice z ul. Mikołowską oraz nowy peron umożliwiający dostęp do stadionu miejskiego.

Wiceprezydent Katowic, Bogumił Sobula (z lewej). Członek zarządu PKP PLK, Marcin Mochocki (z Prawej)
Konferencja pkp plk 22 maja 2024 1

Ruch pod wiaduktem na Mikołowskiej wróci wcześniej niż zakładano?

Wykonawca prac PKP PLK zorganizował w czwartek 22 maja wspólną konferencję z władzami miasta Katowice. Przedstawiciele władz i wykonawców poinformowali, że prace związane z przebudową wiaduktu nad ulicą Mikołowską w Katowicach przebiegają szybciej niż zakładano. Związane jest to ze zmianą technologii technologii przebudowy wiaduktów. Na początku 2026 r. przejazd pod przebudowywanym obiektem ma być możliwy po dwóch pasach. Oznacza to także, że prace na wiadukcie przy ul. Św. Jana kolejarze rozpoczną wcześniej, niż planowano - początkowo miało się to odbyć po oddaniu do użytku wiaduktu na Mikołowskiej. Planowane prace na ul. Św. Jana mają odbywać się przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu tramwajowego oraz samochodowego po jednym pasie w każdą stronę.

PLK rozpocznie także prace przy wiaduktach nad ulicami Francuską i Damrota. Mają rozpocząć się po zakończeniu przebudowy wiaduktu nad ul. Graniczną. Roboty będą prowadzone z utrzymanym ruchem pieszym i drogowym po jednym pasie.

- Na końcu 2025 roku skończymy przebudowę wiaduktu w ciągu ulicy Granicznej i wtedy po raz pierwszy mieszkańcy zobaczą, jakie korzyści faktycznie generuje przebudowa tych obiektów, które zbudowane wiele lat temu, dzisiaj nie spełniały wszystkich potrzeb w zakresie ruchu drogowego, pieszego czy rowerowego. Już pod koniec roku wiadukt w ciągu ul. Granicznej będzie dostępny dla mieszkańców - zapowiedział członek zarządu PKP PLK, Marcin Mochocki.

Tunel, kładka i pociąg na Stadion Miejski

Efektem porozumienia pomiędzy PLK SA i Miastem Katowice jest także planowane skomunikowanie stacji kolejowej z międzynarodowym dworcem autobusowym - w tym celu miasto Katowice ma zbudować kładkę łączącą węzeł przesiadkowym i międzynarodowy dworzec autobusowy przy ul. Sądowej, a ul. Mikołowską i dalej, stacją kolejową. Między dworcem kolejowym a ul. Mikołowską ma powstać także tunel. Budowę zrealizują kolejarze, a po jej zakończeniu tunel przejdzie w zarządzanie miejskie. Inwestycje mają dać mieszkańcom możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się z transportu kolejowego na autobusowy i odwrotnie.

Przedmiotem porozumienia jest też planowana realizacja nowego peronu, który umożliwiłby dostęp koleją do Stadionu Miejskiego w Katowicach. PLK SA zapowiedziały, że zabezpieczą miejsce pod przyszłą budowę obiektu i dołożą starań, by pozyskać środki finansowe na ten cel.

– Przebudowa linii kolejowej nr E65 to ogromna szansa dla Katowic. Projekt ten, mający na celu oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego, pozwoli na zwiększenie liczby kursujących pociągów oraz budowę pięciu nowych przystanków, co znacząco poprawi dostępność kolei dla mieszkańców. To ambitne i złożone przedsięwzięcie, które musi zostać zrealizowane dla dobra miasta. Natomiast jako samorząd chcemy, aby ta inwestycja, która musi zostać zrealizowana przyniosła korzyści dla naszych mieszkańców nie tylko bezpośrednio na terenach infrastruktury kolejowej. Budowa kładki łączącej dworzec z MDA Sądowa i nowego peronu przy Arenie Katowice to efekt naszych intensywnych rozmów z inwestorem. Cieszę się, że w atmosferze dialogu wypracowaliśmy rozwiązania, które w przyszłości posłużą mieszkańcom – mówił Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Przypominamy, że seria ogromnych inwestycji kolejowych w Katowicach rozpoczęła się we wrześniu 2024 roku. Od tego czasu ruch pociągów przez Katowice jest w różny sposób ograniczany, a ograniczenia występują także w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej. Perspektywa realizacji wszystkich prac na katowickim węźle kolejowym to 2028 rok.

Pieniadze zlotowki

Może Cię zainteresować:

Katowice. Udawała kuriera, ukradła seniorce z szafki w domu 2,8 tys. zł. 34-letnia kobieta skazana za kradzież

Autor: Katarzyna Pachelska

22/05/2025

Nowy pawilon dla kotów

Może Cię zainteresować:

Koty z katowickiego schroniska na nowy dom czekają teraz w lepszych warunkach

Autor: Redakcja

22/05/2025

Metra kawiarnia Katowice

Może Cię zainteresować:

Nowa kawiarnia w Katowicach. Metra przy ul. Kopernika ma własnego cukiernika i wystrój jak z mieszczańskiego salonu

Autor: Katarzyna Pachelska

21/05/2025

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon
Reklama