Wodorowy niebieski autobus bez lusterek wozi pasażerów po Katowicach. Na razie tylko testowo

Nie jest tradycyjnie żółty, jak inne autobusy ZTM a niebieski. Wodorowego autobusu trudno nie dostrzec na ulicach Katowic. To na razie test tego typu pojazdu. Będzie jeździł do 3 kwietnia na linii 297.

Wodorowy autobus już wozi pasażerów po Katowicach. Jeździ przez tydzień, do 3 kwietnia, na linii 297, która kursuje okrężnie z ul. Sądowej przez AWF, Centrum Przesiadkowe Brynów, Piotrowice i Ochojec. Objechanie całej trasy zajmuje około godzinę.

– Autobus wodorowy to kolejna możliwość zeroemisyjnego transportu publicznego. Testujemy, jak taki typ pojazdu sprawdzi się w sytuacji ruchu miejskiego w Katowicach. Testy pozwolą nam sprawdzić poziom zaawansowania technologii ogniw wodorowych i dadzą odpowiedź, czy będą one w stanie zastąpić autobusy z napędem konwencjonalnym. Pozwolą nam również zidentyfikować codzienne sytuacje, z jakimi będą się musieli zmierzyć użytkownicy takich pojazdów – podkreśla prezes PKM Katowice Sp. z o.o. Roman Urbańczyk.

Technologia wodorowa

Autobusy elektryczne wykorzystujące ogniwa wodorowe, w porównaniu z bateryjnymi autobusami elektrycznymi, cechują się większym zasięgiem, jaki można uzyskać na jednym ładowaniu. Pojazd może przejechać ok. 350 km, co odpowiada długości trasy, jaką autobusy przejeżdżają jednego dnia w ruchu miejskim.

Autobusy są wyposażone w szereg udogodnień, m.in. system detekcji pieszych i rowerzystów. Kiedy wtargną oni w pole czujników, system ostrzega sygnałem dźwiękowym i wspomaga hamowanie. Oprócz tego zamontowany jest system detekcji zmęczenia kierowcy, który za pomocą kamer analizuje np. ruchy gałek ocznych kierowcy, aby wykryć potencjalne zmęczenie. Zamiast lusterek bocznych pojazd jest wyposażony w system kamer. Dzięki temu rozwiązaniu nic nie wystaje poza obrys autobusu, zmniejszając tym samym ryzyko zahaczenia.

Testy pokażą wydajność

Po zakończeniu testów będzie można określić rzeczywiste przebiegi, jakie może wykonać w Katowicach autobus z ogniwami wodorowymi na jednym tankowaniu. Dodatkowo kierowcy zapoznają się z nowoczesną technologią wodorową, aby wiedzieć, jak codzienna obsługa tego typu pojazdów różni się od obsługi innych autobusów. Odczyty czujników i wykresy zużycia paliwa pozwolą określić efektywność wykorzystania nowego typu autobusów i umożliwią późniejsze podjęcie decyzji, czy taka technologia sprawdzi się w naszym mieście.

Autobus do testów udostępniła firma ARTHUR BUS Sp. z o.o. Pojazd jest polskiej produkcji i powstał w zakładzie produkcyjnym firmy w Lublinie. Autobus jest niskopodłogowy, klimatyzowany, może zabrać na pokład 78 pasażerów. Ma 32 miejsca siedzące, w tym 12 miejsc dostępnych z niskiej podłogi. Porusza się bezemisyjnie i cicho. Kierowca jest wspomagany systemami poprawiającymi bezpieczeństwo i komfort pracy.

- W Katowicach inwestujemy w nowoczesne technologie, które pozwalają usprawnić transport miejski. Od lipca 2023 r. po mieście jeżdżą 22 autobusy hybrydowe, łączące napęd spalinowy i elektryczny. W taborze PKM-u Katowice znajduje się 28 autobusów elektrycznych a także 8 gazowych. Oprócz tego ponad połowa pojazdów spalinowych spełnia najwyższe wymagania normy Euro 6. Dzięki tym działaniom komunikacja miejska nie wpływa negatywnie na stan powietrza w regionie – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Teznia park zadole katowice

Może Cię zainteresować:

Zaczyna się sezon katowickich tężni. Zaczną działać 1 kwietnia. W mieście działają też już fontanny

Autor: Redakcja

29/03/2024

Alejka przystan dolina trzech stawow katowice

Może Cię zainteresować:

Katowice. Dolina Trzech Stawów zmienia się na wiosnę. Można już korzystać z kręgu tanecznego

Autor: Redakcja

27/03/2024

Giszowiec plac pod lipami

Może Cię zainteresować:

Giszowiecki Rynek, czyli plac pod Lipami. Zapraszamy na spacer po głównym placu tej dzielnicy Katowic

Autor: Katarzyna Pachelska

24/03/2024

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon