Katowice inwestują w bezpieczeństwo pieszych
- W ciągu ostatnich 10 lat w Katowicach odnotowaliśmy spadek liczby wypadków z udziałem pieszych o przeszło 60%. Dlatego kontynuujemy realizację działań poprawiających poziom bezpieczeństwa na drogach ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych uczestników ruchu drogowego – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. – To nie tylko akcje informacyjno-edukacyjne realizowane w szkołach i przedszkolach jak np. „Katowice Motorem Bezpieczeństwa”, ale przede wszystkim poprawa infrastruktury obejmująca np. odmalowywanie oznakowania poziomego „Uwaga dzieci” oraz „Szkoła” w pobliżu placówek oświatowych oraz doświetlanie przejść dla pieszych. W tym roku katowicki MZUiM wykonał doświetlenie 53 przejść za łączną kwotę blisko 2 mln zł, planowane są także działania w kolejnych lokalizacjach – dodaje prezydent.
Doświetlanie przejść dla pieszych jest elementem realizacji przez prezydenta Katowic Marcina Krupę umowy z mieszkańcami.
W ostatnich latach Katowice mocno zainwestowały w doświetlenie przejść dla pieszych — od 2020 r. zrealizowano 268 takich zadań, przy czym tylko w 2025 r. wykonano doświetlenie 53 z zaplanowanych 60.
Dzięki temu bezpieczniej jest w takich lokalizacjach, jak:
- ul. Goetla – w rejonie placu zabaw,
- ul. Bohdanowicza,
- ul. Krasińskiego – w rejonie ul. Skowrońskiego,
- ul. Gliwicka 122,
- ul. Słoneczna – w rejonie sklepu LIDL,
- ul. Kochanowskiego 16 i 20,
- ul. Kopernika w rejonie skrzyżowania z ul. Marii Skłodowskiej-Curie.
Równolegle prowadzona jest modernizacja oświetlenia ulicznego. Wymiana starych lamp sodowych na nowoczesne oprawy LED rozpoczęła się w Katowicach w 2016 roku i objęła już ponad 1,8 tys. punktów świetlnych.
W tym roku zmiana objęła kolejne 52 punkty – najwięcej w:
- Śródmieściu,
- Kostuchnie,
- Giszowcu,
- Dębie,
- Brynowie,
- os. Paderewskiego.
Nowoczesne oprawy znacznie poprawiają widoczność oraz są tańsze w eksploatacji.
Nie tylko doświetlanie
Poprawa bezpieczeństwa pieszych odbywa się również dzięki zmianom konstrukcyjnym i organizacyjnym w rejonie przejść. W wielu lokalizacjach przeprowadzono ich gruntowną przebudowę, stosując takie rozwiązania jak wyniesienie nawierzchni do poziomu chodnika, budowa azylów czy zmiana geometrii skrzyżowań.
- Działania te nie tylko poprawiają komfort pieszych, ale także fizycznie wymuszają redukcję prędkości przez kierowców. W miejscach o szczególnie intensywnym ruchu i wysokim poziomie ryzyka instalujemy też nową sygnalizację świetlną. W tym roku dotyczyło to siedmiu przejść, zlokalizowanych głównie w pobliżu szkół i placówek edukacyjnych, w tym m.in. przy ul. Kruczej, Brynowska – Parkowa oraz Armii Krajowej – mówi Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach. - Warto też wspomnieć o pięciu tzw. inteligentnych przejściach, wyposażonych w czujniki ruchu oraz dynamiczne systemy ostrzegawcze, które sygnalizują obecność pieszego na jezdni i zwiększają czujność kierowców. Tego typu system funkcjonuje dzisiaj m.in. przy ul. Granicznej, Le Ronda oraz Grota Roweckiego – dodaje dyrektor.
W tym roku MZUiM zmodernizował kilkadziesiąt przejść dla pieszych na terenie całych Katowic. Wśród ostatnio wykonanych inwestycji można wymienić m.in. te zrealizowane przy ul.:
- Złotej,
- Goetla,
- Armii Krajowej,
- Kopernika,
- Kochanowskiego,
- Słonecznej.
W ramach modernizacji albo odtwarzano oznakowanie poziome, albo wykonywano je w technologii masy chemoutwardzalnej – co gwarantuje wieloletnią trwałość i odblaskowość przejść. Taka grubsza warstwa to także lepsza widoczność, większa szorstkość, a co za tym idzie mniejsze ryzyko uślizgów w okresie zimowym. W tej właśnie nowoczesnej technologii MZUiM zmodernizował w trakcie ostatnich dwóch lat wszystkie przejścia dla pieszych w rejonie katowickich szkół.
Odtworzono także duże piktogramy „Uwaga dzieci”, również w trwałej technologii termoplastycznej. W tym roku wykonano 30 takich znaków. Rozpoczęto też wykonywanie na jezdni napisów „Szkoła” – z założeniem, że zadanie to będzie kontynuowane w kolejnych latach, tak aby strefy szkolne były wyraźnie i długotrwale oznakowane. 40 tego typu napisów (także z wykorzystaniem technologii termoplastycznej) pojawiło się w tym roku m.in. przy ul. Wróblewskiego, Oswobodzenia i Lwowskiej.
Współpraca z mieszkańcami
Wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach może mieć także montaż wyświetlaczy prędkości - obecnie na terenie miasta znajduje się 28 tego typu urządzeń. Znajdziemy je m.in. przy ul.:
- Dębowej,
- Agnieszki,
- Wantuły,
- Wróblewskiego.
Kolejne zamontowane zostało w tym roku przy ul. Bielskiej. Warto podkreślić, że spory udział we wskazywaniu lokalizacji dla tych wyświetlaczy mają sami mieszkańcy, którzy takie wnioski składają i wybierają do realizacji w ramach katowickiego budżetu obywatelskiego.
MZUiM
ściśle współpracuje z Policją, Strażą Miejską oraz radami
dzielnic, które regularnie zgłaszają potrzeby i uwagi mieszkańców
dotyczące możliwości poprawy bezpieczeństwa pieszych. W 2025 roku
odbyło się ponad 30 spotkań i wizji lokalnych, które pozwoliły
zidentyfikować najbardziej newralgiczne punkty w mieście i podjąć
odpowiednie działania. Część interwencji to inwestycje wymagające
znacznych nakładów finansowych, ale nie brakuje również rozwiązań
szybkich i skutecznych – takich jak zmiana oznakowania, korekta
czasu sygnalizacji czy poprawa widoczności poprzez przycięcie
zieleni w otoczeniu przejścia.


