Katowice ogłosiły przetarg na dostawę kolejnych autobusów napędzanych gazem
- Sukcesywnie modernizujemy tabor naszego miejskiego przewoźnika w trosce o komfort podróżowania mieszkanek i mieszkańców po naszym mieście, ale też i mając na uwadze troskę o środowisko. Tylko w ostatnich latach zakupiliśmy 22 autobusy hybrydowe i 8 zasilanych gazem CNG. Aktualnie, w realizacji jest rekordowe zamówienie o wartości 117 mln zł na 30 autobusów elektrycznych. Ich dostawa jest podzielona na dwie tury i powinna się zakończyć w połowie przyszłego roku – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. - Nowoczesny i wygodny autobus może być jednym z czynników decydujących o skorzystaniu z tej formy transportu – dodaje prezydent.
Zamówione w ramach tego przetargu autobusy, w ramach jednego tankowania będą mogły przejechać ponad 450 km w ruchu miejskim, co odpowiada np. trasie, jaką musiałby pokonać kierowca chcący jechać z Katowic do Pragi. Pojazdy mają gwarantować przebieg roczny na poziomie 80-90 tys. km, co oznacza, że w ciągu roku każdy autobus mógłby dwa razy okrążyć Ziemię. Muszą spełniać przy tym najwyższą normę czystości spalin Euro 6. Pięć z nich będzie przegubowych, z możliwością pomieszczenia ok. 120 pasażerów. Znajdzie się w nich 36 miejsc siedzących. Pozostałe 10 pojazdów to krótsze, bezprzegubowe autobusy, w których ma się zmieścić minimum 80 pasażerów, z czego 25 na miejscach siedzących.
- Tabor w PKM Katowice jest bardzo nowoczesny – średni wiek naszych pojazdów to 8 lat. Oczywiście, aby utrzymać ten wynik musimy cały czas inwestować w nowe autobusy. Tym razem zamawiamy te z napędem gazowym, aby mieć w naszej flocie rożne typy i móc się elastycznie dostosowywać do wielu sytuacji – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Dostawa nowoczesnych autobusów powoduje jednocześnie wycofanie z ruchu pojazdów mających więcej niż 15 lat, a także spełniających niższe normy emisji zanieczyszczeń.
– Zamiana starszych pojazdów na nowoczesne pozwoli na redukcję emisji dwutlenku węgla o 25% w stosunku do wycofywanych pojazdów z silnikiem Diesla – dodaje prezes PKM Katowice.
Likwidacja barier dla osób z niepełnosprawnościami
Ważne jest, by flota katowickiego PKM była komfortowa dla wszystkich pasażerów. Dlatego wymogiem przetargu jest to, by autobusy były niskopodłogowe i wyposażone w rampę, która umożliwi wjazd wózkom. Dodatkowo będą miały tzw. funkcję „przyklęku”, czyli obniżenia stopni wejściowych dzięki pneumatycznemu zawieszeniu.
Ponadto w autobusach przegubowych minimum 12 miejsc musi być dostępnych z poziomu tak zwanej niskiej podłogi, a w krótszych pojazdach takich siedzeń musi być co najmniej 6. Większą dostępność ma także gwarantować oznakowanie przycisków znajdujących się w pojeździe w języku Braille’a.
We wnętrzu autobusu znajdzie się wnęka umożliwiająca zamocowanie wózka inwalidzkiego lub dziecięcego, a także miejsce do przewozu roweru wyposażone w uchwyt i pas mocujący zapobiegający przemieszczeniu się.
Komfort dla pasażerów
Systemy ogrzewania i klimatyzacji to standard we współczesnej komunikacji miejskiej. W zamówionych pojazdach będą one działać automatycznie na podstawie danych z czujników mierzących temperaturę. Kolejnym udogodnieniem, które już dziś jest obecne w nowoczesnych pojazdach są gniazda USB, które umożliwiają naładowanie np. telefonu komórkowego podczas jazdy. Pasażerowie będą mieć też dostęp do Wi-Fi. Zamontowany system dynamicznej informacji pasażerskiej pozwoli kontrolować przebieg trasy i kolejne przystanki.
Bezpieczeństwo podroży
W kabinie pasażerskiej w autobusie przegubowym znajdzie się 5 kamer, a w jednoczłonowym - 3. Dwie kolejne będą umieszczone po obu zewnętrznych stronach. Jedna będzie skierowana na drogę przed pojazdem, a następna będzie pełnić funkcję kamery cofania. Będzie także urządzenie rejestrujące nad stanowiskiem kierowcy. Dzięki kamerom możliwe będzie kontrolowanie sytuacji zarówno w pojeździe, jak i na zewnątrz, co w skomplikowanym ruchu miejskim jest ważnym elementem codziennej pracy. Bezpieczeństwo podróżnych ma gwarantować dodatkowo kontrola trzeźwości kierowcy i uniemożliwienie uruchomienia silnika w momencie wykazania alkoholu w wydychanym powietrzu. Informacja ta będzie także widoczna od razu u dyspozytora.
Autobusy będą miały automatyczną skrzynię biegów, a specjalne oprogramowanie do niej ma minimalizować zużycie paliwa w warunkach miejskich. Nowoczesne systemy będą dodatkowo wspomagać hamowanie i rozpędzanie pojazdu. Wybrany wykonawca będzie miał 8 miesięcy od dnia podpisania umowy na dostawę pojazdów.
PKM Katowice dysponuje obecnie 246 autobusami. 28 z nich zasilanych jest elektrycznie, a 8 gazem CNG. Ponad połowa pojazdów z silnikiem spalinowym spełnia najwyższe normy emisji zanieczyszczeń. Oprócz tego we flocie znajdują się 22 autobusy hybrydowe, wykorzystujące silnik elektryczny i konwencjonalny.
Zakup nowych autobusów będzie dofinansowany kwotą prawie 22 mln zł w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla Priorytetu: FESL.03.00-Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności.

Może Cię zainteresować: