W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu prac na katowickim węźle kolejowym, od wtorku 6 maja 2025 r. pociągi pojadą po jednym torze na trasie Katowice Brynów – Katowice Ligota, co wpłynie na zmniejszenie liczby składów i zmiany w komunikacji.
Odwołane pociągi Kolei Śląskich, objazdy
Zmiany w komunikacji od 6 maja:
- 2 pociągi PKP Intercity „Daszyński” i „Korfanty” pojadą do i z Gliwic, a nie do i z Bielska-Białej;
- 16 pociągów Kolei Śląskich zostanie odwołanych na odcinku Tychy – Katowice;
- 10 pociągów Kolei Śląskich zostanie odwołanych na odcinku Katowice Ligota – Katowice;
- 14 pociągów Kolei Śląskich zostanie skierowanych przez Hajduki na trasie Katowice – Katowice Ligota.
- Prace, które rozpoczniemy od 6 maja związane są z poszerzeniem torowiska pod przyszłe cztery tory oraz wzmocnieniem nasypu na odcinku od Brynowa do Ligoty. Konieczne jest rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy nowych obiektów inżynieryjnych, co wymaga usunięcia obecnych konstrukcji przyczółków i ich fundamentów znajdujących się pod czynnym torem - wyjaśnia PKP PLK.
Co się dzieje z modernizacją kolejową w Ligocie
W dzielnicy Ligota trwają intensywne prace, zarówno w okolicy stacji jak i wiaduktów.
- na stacji Katowice Ligota widać już konstrukcję nowego przejścia dla pieszych, które zapewni nie tylko wygodne dojście do peronów, ale i połączy obie części miasta. Kształtu nabierają również perony;
- na ul. Kłodnickiej, rozebrana została już część starego obiektu, trwają parce związane z budową nowych przyczółków, na których zamontowane zostaną nowe przęsła, równocześnie kontynuowane są prace związane budową nowych torów;
- na ul. Przodowników wykonawca zbudował już podpory i przęsła, widać też konstrukcję nowego obiektu. Trwają prace związane z budową nowego układu torowego.
Prace na katowickim węźle kolejowym realizowane są przez Polskie Linie Kolejowe SA w ramach jednej z największych i najważniejszych inwestycji w historii województwa śląskiego. Przebudowa obejmuje linie kolejowe od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę, Zabrzeg do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Łączna wartość zadania to 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego na węźle katowickim poprawi przepustowość, dzięki czemu zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Prędkość składów wzrośnie, towarowych do 120, a pasażerskich do 160 km/h.

Może Cię zainteresować: