PKP PLK realizuje wielką inwestycję na linii kolejowej Będzin – Katowice Piotrowice. Przewoźnik chwali się, że dzięki inwestycji podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Zadanie obejmuje dobudowę nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim. Ma to poprawić przepustowość, usprawnić ruch kolejowy oraz zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów. Co ciekawe, prace są prowadzone przy utrzymanym ruchu kolejowym.
Plac budowy wielki jak 214 boisk piłkarskich!
Przy kolejowej przebudowie Katowic każdego dnia pracuje 600 osób. Do pracy wyjechało już prawie 500 maszyn, takich jak koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki. Powierzchnia placu budowy na terenie miasta to ok. 1,5 mln metrów kwadratowych, co można porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich.
Poza inwestycją na linii od Będzina po Piotrowice, prowadzone są prace torowe na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice. Na stacjach Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota oraz na nowym przystanku Katowice Brynów powstają perony. Roboty wykonywane są też na szlaku Katowice Muchowiec – Panewniki.
Obecnie prace prowadzone są na 35 obiektach. W sumie w Katowicach prowadzonych będzie 140 projektów inżynieryjnych – to największa kolejowa inwestycja w historii województwa śląskiego. W Katowicach:
- Rozebrano część wiaduktu drogowego pod jezdnią północną i zabezpieczono nasyp drogowy pod jezdnią południową na ul. Bagiennej.
- Na ul. Granicznej trwają prace przy stalowych dźwigarach konstrukcji nowego, szerszego wiaduktu.
- Na ul. Mikołowskiej kontynuowane są prace związane z rozbiórką kolejnych części konstrukcji starego wiaduktu oraz podpór.
- Na ul. Kłodnickiej zdemontowano część obiektu i nawierzchnię drogową.
- Wykonawca rozebrał przęsła i przyczółki starych obiektów przy ul. Przodowników i Załęskiej.
- Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, na których łącznie znajdą się cztery tory.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Łączna wartość inwestycji to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 roku.

Może Cię zainteresować: