Wielka Przebudowa Katowickich Linii Kolejowych (celowo z dużych liter, bo zarówno na torach jak i na drogach inwestycja niesie za sobą spore skutki) trwa już rok. Portal nakolei.pl sprawdził więc, jak na ten moment wygląda stan robót.
Zmiany zaczynają się już przy stacji Katowice. Od strony Załęża i Brynowa kładzione są nowe tory, a wraz z nimi także osiem wiaduktów kolejowych o łącznej długości 435 m. W tym momencie, w połowie sierpnia, zmontowane są już trzy z nich, na trzech są kładzione podpory, stawiane kolejne dwa. Wiadukty, o długości od 30 do 90 m, obsłużą trasy kolejowe na zachód i południe.
Owe wiadukty mają zwiększyć przepustowość dworca - więcej pociągów będzie mogło bezkolizyjnie dojechać na stację i z niej odjechać. Infrastruktura ma powstać w pierwszej połowie przyszłego roku i PKP PLK będzie ją sukcesywnie oddawać do ruchu kolejowego. Nowy tor w kierunku stacji Katowice Załęże ma być natomiast użytkowany jeszcze w tym roku!
Roboty na odcinku Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice prowadzone są przy zachowaniu ruchu kolejowego. Jeszcze w maju pracowało tam 600 osób, obecnie zatrudnionych jest ponad 1000. Ogółem użytkuje się 540 maszyn.
Na samym tylko odcinku Szopienice - Piotrowice powstanie ponad 100 km nowych torów i 321 rozjazdów. Żeby to zobrazować - 100 km połączyłoby Katowice z Opolem, Ostrawą lub wschodnim Krakowem.
Remont także na Ligocie
Gruntowne zmiany przechodzi także stacja Katowice Ligota. Powstaje nowy układ torowy z dwoma peronami, poza tym przejście podziemne dla pieszych, wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką oraz most nad Kłodnicą. Nowe tory zostaną oddane na początku przyszłego roku i wtedy podwykonawca zabierze są za te obecnie istniejące. Na odcinku do Katowic powstanie układ czterotorowy z myślą o nowym przystanku Katowice ASP.
Nowym wiaduktem nad ul. Mikołowską pociągi w stronę Załęża i Chorzowa pojadą jeszcze w tym roku.
Już jest dostępny peron 1 na stacji Katowice. Uruchomiono specjalną platformę dla osób mających problemy z poruszaniem się i schody ruchome. Wypukła faktura na nawierzchni ułatwia z kolei poruszanie się osobom z problemami z widzeniem. Wciąż trwa budowa dwóch wind, które mają zostać uruchomione w listopadzie. Docelowo działać ma także nowoczesny system informacji pasażerskiej. Prace na peronie 2 potrwają do I kwartału przyszłego roku.
Na odcinku Katowice - Szopienice budowane są dwa nowe przystanki: Katowice Akademia i Katowice Uniwersytet. W kierunku Mysłowic powstał już nowy tor, a na Zawodziu połowa peronu nr 2. Do końca tego roku PKP PLK planuje udostępnić podróżnym cały obiekt.
Docelowo na terenie Katowic powstaną cztery nowe przystanki kolejowe:
- Katowice Uniwersytet;
- Katowice Morawa;
- Katowice Akademia;
- Katowice Kokociniec.
Zmodernizowane zostaną natomiast stacje i przystanki:
- Katowice;
- Katowice Ligota;
- Katowice Zawodzie;
- Katowice Brynów;
- Katowice Szopienice Południowe.
We wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a na Ligocie i w Szopienicach powstaną nowe perony. Łącznie stanąć ma aż 140 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktów i mostów. Termin zakończenia prac - 2028 r.
Źródło artykułu - Tysiąc pracowników na katowickiej budowie - Portal Kolejowy NaKolei.pl.