15 ważnych, choć czasem naiwnych, pytań o automatyczne parkingi na Tylnej Mariackiej. I odpowiedzi! O elektryki, brak prądu, pożar, hałas

Parkingi automatyczne, które są instalowane na ulicy Tylnej Mariackiej w centrum Katowic, wzbudzają kontrowersje. Zebraliśmy 15 najciekawszych pytań o te maszyny z dyskusji na facebookowym profilu 24Kato.pl. Zadaliśmy je spółce miejskiej odpowiedzialnej za tę inwestycję. Mamy odpowiedzi - o samochodach elektrycznych, ewentualnych pożarach, o hałasie.

Pierwsze w Polsce miejskie parkingi automatyczne powstają w Katowicach, na ulicy Tylnej Mariackiej. Trwa montaż maszyn.

Więcej: Na ulicy Tylnej Mariackiej widać już potężne konstrukcje automatycznych parkingów

Pod filmem, przedstawiającym montaż maszyn, jaki opublikowaliśmy na profilu 24Kato.pl n Facebooku rozgorzała dyskusja na temat automatycznych parkingów.


Wybraliśmy z niej kilkanaście pytań, które zadaliśmy Katowickiej Agencji Wydawniczej, odpowiadającej za działania PR na rzecz miejskich spółek. Odpowiedzi na nie udzielił Dawid Kwiecień, PR Manager.

15 ważnych, choć czasami naiwnych, pytań o automatyczne parkingi w Katowicach

  1. Czy parkowanie na automatycznym parkingu będzie droższe niż w miejskiej zwykłej strefie parkowania płatnego? Ile będzie kosztować parkowanie na parkingu automatycznym?
    Wysokość stawek nie została na ten moment ustalona.
  2. Co z samochodami zaparkowanymi w parkingu automatycznym w razie braku prądu albo awarii?
    W parkingu automatycznym zdecydowano się na zastosowanie podwójnego zasilania energetycznego – podstawowego i rezerwowego, co stanowi zabezpieczenie na wypadek takich sytuacji i minimalizuje prawdopodobieństwo całkowitej utraty zasilania. Gdyby jednak doszło do takiego zdarzenia (co jest mało realne), producent przewidział możliwość zastosowania mechanizmu awaryjnego, bezpiecznego sprowadzenia samochodów, niezależnie od zasilania i systemu sterowania.
  3. Czy będą mogły tam parkować samochody elektryczne albo z instalacją gazową?
    Nie ma takich przeciwwskazań ze strony producenta. Kwestię tą rozstrzygnie regulamin korzystania z parkingu.
  4. Jaki jest udźwig pojedynczej platformy na samochód?
    Maksymalny udźwig wynosi 2,5 tony.
  5. Czy parkingi te będą czynne całą dobę?
    Tak
  6. Czy wiadomo już, jaki poziom hałasu będą emitować te maszyny?
    Poziom natężenia dźwięku emitowany przez maszyny podczas pracy wynosi około 56 dB. Warto podkreślić lokalizację parkingu (przy torach kolejowych). Przez swoje rozmiary może on działać jak pewnego rodzaju ekran akustyczny, który będzie osłabiał hałas emitowany przez ruch kolejowy w stronę ul. Mariackiej.
  7. Jakich wymiarów samochody będą mogły parkować na takim parkingu?
    Konstrukcja maszyn GVP umożliwia zaparkowanie samochodów osobowych i typu SUV o maksymalnych wymiarach: 5000x2050x2000mm
  8. Czy są w nim jakieś zabezpieczenia w wypadku pożaru, np. samochodu elektrycznego?
    Maszyny GVP nie posiadają specjalnego systemu zabezpieczenia pożarowego. W przypadku pożaru samochodu, obsługa parkingu powinna wezwać odpowiednie służby i sprowadzić platformę z samochodem na poziom 0, celem zminimalizowań zagrożeń. Dalsze akcja gaśnicza powinna być kontynuowana przez specjalistyczne służby.
  9. W jaki sposób będzie się wjeżdżać na platformę - normalnie, do przodu?
    Organizacja ruchu na ulicy Tylnej Mariackiej, przewiduje wjazd samochodem na parking tylko przodem.
  10. Czy na siatce okalającej maszyny będzie jakaś zieleń, czy mają one być przezroczyste, by można było widzieć samochody?
    W zespole maszyn przy ulicy Tylnej Marackiej zastosowano elewację z siatki cięto-ciągnionej, tak aby nadać konstrukcji lekkość, dodatkowo elewacja może być wykorzystywana do umieszczania materiałów promocyjnych miasta.
  11. Jakie zabezpieczenia będą mieć te maszyny?
    Bezpieczeństwo kierowcy oraz pojazdu to priorytet tej inwestycji. Dlatego zagadnienia związane z bezpieczeństwem rozwiązano w oparciu o wielopoziomowy system detekcji błędów oraz zwielokrotniony system zatrzymania awaryjnego. Konstrukcja maszyny jak i system sterowania posiadają szereg autorskich, opatentowanych rozwiązań w zakresie systemu bezpieczeństwa, w tym m.in. dodatkowy mechanizm blokowania układu napędowego podczas parkowania i odbioru samochodu, zastosowanie podwójnych czujników na głównych elementach układu napędowego maszyny, system predykcji zdarzeń awaryjnych, który pozwala na zapobiegawcze wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i szybką reakcję serwisową. W bezpiecznym korzystaniu z parkingu pomagają również czujniki optyczne, radarowe i sygnalizacja ostrzegawcza, które ułatwiają prawidłowe zaparkowanie samochodu na platformie transportowej.
  12. Co w sytuacji, gdy z samochodu będącego nad innymi wyleje się jakiś olej albo inny płyn i zniszczy karoserię pozostałych aut?
    Maszyny GVP posiadają opatentowany system odprowadzania płynów z platform transportowych. Platformy są szczelne, a płyn odprowadzany jest do specjalnych, cyklicznie opróżnianych zbiorników.
  13. Jak miasto ocenia - ile prądu miesięcznie będą zużywały parkingi automatyczne na Tylnej Mariackiej?
    Koszt cyklu zaparkowania i rozparkowania jednej maszyny GVP (mieszczącej 12 samochodów) wg analizy opracowanej w 2022r. wynosi 0,48zł. Przy obecnych, wyższych kosztach energii może to być kwota ok. 0,80zł.
  14. Po co budować parking, który zużywa wiele prądu, gdy miasto gasi latarnie na ulicach, by oszczędzać prąd?
    Parking nie zużywa wiele prądu, a ponadto nie jest bezpłatny, tak więc koszty jego użytkowania będą finansowane z opłat użytkowników. Jednocześnie warto podkreślić, że energia elektryczna w tym rodzaju parkingu musi być wykorzystywana, by osiągnąć cenną korzyść, jaką jest możliwość zapewnienia miejsca dla 240 samochodów na niewielkiej powierzchni, gdzie w tradycyjnych warunkach zmieściłoby się zdecydowanie mniej pojazdów.
  15. Czy będzie jakaś "ludzka" obsługa parkingu? Chociażby ktoś, do kogo można zadzwonić, gdy będzie się miało problem z parkingiem?
    Choć parking automatyczny jest samoobsługowy, to kierowcy nie zostaną pozostawieni samym sobie. Na każdym panelu obsługi i kasie płatniczej zainstalowano intercomy, dzięki którym będzie można połączyć się z pracownikami odpowiedzialnymi za zdalną obsługę i udzielanie pomocy.
Plan rojst 3 sezon katowice zadole 2

Może Cię zainteresować:

Serial Netflixa kręcono w Katowicach. Osiedle na Zadolu znowu pojawi się w serialu "Rojst"

Autor: Katarzyna Pachelska

18/03/2023

Wypadek Katowice Podlesianka

Może Cię zainteresować:

Artur Rojek autem staranował ogrodzenie i wjechał na boisko piłkarskie w Katowicach. Okazało się, że pomylił biegi

Autor: Katarzyna Pachelska

18/03/2023

Sadzenie drzew na ul. Stawowej

Może Cię zainteresować:

Na Stawową w Katowicach mają wrócić drzewa. Pierwsze zasadzono w miejscu nielegalnego parkingu

Autor: Patryk Osadnik

21/03/2023

Subskrybuj 24kato.pl

google news icon