W Katowicach trwa wielka przebudowa węzła kolejowego. Od Szopienic po Ligotę i Załęże widać zaawansowane prace nie tylko na kluczowej linii E 65, ale też na pobocznych, w tym Katowice Muchowiec – Panewniki (linia 171). Najbardziej na razie zmienia się okolica na zachód od głównego dworca PKP, gdzie powstaje w sumie aż 8 nowych wiaduktów kolejowych.
Inwestycja w Katowicach obejmuje także m.in. budowę ponad 22 km nowych torów w celu oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, wymianę ok. 96 km torów, ok. 133 km sieci trakcyjnej, 267 rozjazdów i budowę oraz przebudowę 140 obiektów inżynieryjnych. Koszt modernizacji tego odcinka wyniesie ok. 3,4 mld zł netto, z czego 85 proc. pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF.
Do przebudowy (co oznacza w praktyce wyburzenie i wybudowanie na nowo) wyznaczono w pierwszej kolejności, od jesieni 2024 r., 6 wiaduktów:
- Wiadukt drogowo-kolejowy, ul. Bagienna,
- Wiadukt kolejowo-drogowy, ul. Graniczna
- Wiadukt kolejowo-drogowy, ul. Mikołowska,
- Wiadukt kolejowo-drogowy, ul. Kłodnicka,
- Wiadukt kolejowy, ul. Przodowników,
- Wiadukt kolejowo-drogowy, ul. Załęska
Do nich doszedł też od 16 czerwca 2025 r. wiadukt drogowo-kolejowy w ciągu ulicy Dobrego Urobku w Załęskiej Hałdzie, przy terenie KWK "Wujek", co wiąże się z zamknięciem tej ważnej ulicy, łączącej Brynów i Ligotę z ulicą Bocheńskiego i autostradą A4.
Wiadukt kolejowy nad ulicą Kłodnicką w Ligocie jest w remoncie. Budowlańcy otworzą przejście dla pieszych
Dobra wiadomość dla mieszkańców Ligoty. Przejście dla pieszych pod przebudowywanym wiaduktem kolejowym na ul. Kłodnickiej w Katowicach Ligocie będzie ponownie udostępnione pieszym od 18 lipca. Mieszkańcy znów będą mogli poruszać się wyznaczoną drogą przez plac budowy.
Co dzieje się na kolejowej budowie przy Kłodnickiej?
Jak informuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK, w ostatnich tygodniach wykonano rozbiórkę części wiaduktu i zbudowano fundamenty nowego obiektu. Ten zakres inwestycji musiał zostać zrealizowany przy wstrzymanym ruchu pieszych. Kolejny etap zakłada budowę przyczółków i montaż stalowych belek, które są elementem nowej konstrukcji. Po ułożeniu na niej torów, ruch pociągów zostanie skierowany na nowo wybudowaną część obiektu, a wtedy prace rozpoczną się przy sąsiedniej części.

Ulica pozostaje zamknięta dla ruchu drogowego. Kierowcy korzystają z poprowadzonego objazdu przez wiadukt na ul. Ligockiej.
W miejscu wiaduktu kolejowego znajdującego się przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów. Dzięki temu, jak tłumaczy PKP PLK, usprawni się ruch drogowy w tej części miasta. Zwiększy się też poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

Może Cię zainteresować: